Totaal aantal pageviews

donderdag 16 augustus 2012

Getallen

Al een flinke tijd fotografeer ik getallen. Getallen die ik op straat tegenkom. Geen idee waarom hoor, het zal het verzamel-gen wel zijn.
Vanaf nu ga ik er een aantal laten zien. Laten we zeggen een maand lang. Ik begin vandaag, op donderdag 16 augustus, met 16 dus.

(Haha, ik googelde even op zestien en vond weer iets voor mij volkomen onbegrijpelijks, vind ik leuk. 16 is namelijk een getal uit de rij van Padovan:
De rij van Padovan is een rij gehele getallen (Pn) die gedefinieerd wordt door de beginvoorwaarden en de recurrentie betrekking.
Het begin van de rij is:
1, 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 12, 16, 21, 28, 37, 49, 65, 86, 114, 151, 200, ... [1]
De rij is genoemd naar de architect en schrijver Richard Padovan, die zijn ontdekking toeschreef aan de Nederlandse architect Hans van der Laan. De rij is beschreven door de wiskundige Ian Stewart in zijn column Mathematical Recreations in Scientific American van juni 1996).
Begrijp je?


3 opmerkingen:

nienke zei

1+1=2 1+1=2 1+2=3 2+3=5 4+5=7 5+7=12 etc.
mijn vraag is: wat kun je er mee?

Marga zei

van die rij snap ik echt helemaal niks!

KnutzEls zei

Snapte er niks van, maar Wikipedia hielp. En nu ben ik nog geen steek verder...