Totaal aantal pageviews

vrijdag 16 augustus 2013

Reclame

Vorige week vierden vriendin M. en ik haar verjaardag. We doen dan altijd samen een dagje. M. is weliswaar in december jarig, maar zo'n dagje vinden we leuker in de zomer. Deze keer gingen we naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. En we eindigden met een high-wine in ons eigen Hoorn. Met uitzicht op de voormalige Zuiderzee. Tamelijk gepast nietwaar?




Maar wat een geweldig museum is het Zuiderzeemuseum toch. Ik ben er vaak geweest, met onze eigen kinderen, met kinderen van school.  Er is altijd wel wat te beleven en er is veel te zien. Lekker rondslenteren en kijken, kijken en nog eens kijken. Vorige week gingen M. en ik er halverwege de dag uit en slenterden verder door Enkhuizen, een prachtig stadje. We hadden een heerlijke dag.
Gisteren ben ik nog een keer geweest, deze keer met Frits. En ik vond het weer net zo leuk.
Je kunt er een mandenmakerij zien en een kuiperij. Er is een visrokerij en een apotheek. Een postkantoor en huizen uit het Zuiderzeegebied rond 1900. Je kunt er een touw slaan, netten breien of een schrijfles volgen. Enfin, teveel om op te noemen. 
Ook nu gingen we er halverwege de dag uit, deze keer om het Binnenmuseum te bezoeken. Daarna terug in het buitenmuseum en vandaar met de laatste boot naar de parkeerplaats. De man die ons overzette heette John Veerman. Nomen est omen.
'En mevrouw' vroeg iemand van het museum toen ik nog een foto maakte, 'hebt u nu alle foto's gemaakt die u wilde maken?' 'Nee nog niet' zei ik. 'Misschien moet ik nog maar een keertje terug komen'.
'Ah, dan hebt u zeker een Museumjaarkaart?'.
En ja die heb ik en wat ben ik er toch blij mee. De toegang tot het buitenmuseum (inclusief boottocht en toegang tot het Binnenmuseum) bedraagt 14 euro 50. Dat is het heus wel waard, maar ja, twee keer in één week zou dus toch bijna 30 euro zijn. Mét kaart kost het niks. Zonder die kaart zou ik zeker niet twee keer zijn gegaan.
Een kaartje voor het Rijksmuseum Amsterdam kost ook 15 euro. Met de museumkaart is de toegang gratis.
De museumkaart kost 50 euro. Dat is natuurlijk een uitgave. Maar die kosten heb ik er echt al lang uit. Het is zo fijn om te kunnen gaan zo vaak als je wilt. Als je er niks aan vindt kun je er ook weer zo uit. Je kunt alleen een schilderij gaan bekijken en dan weer vertrekken. Niet het gevoel hebben dat je alles en alles moet zien.
Zo, ik wilde een beetje reclame maken voor het Zuiderzeemuseum en voor de museumkaart. Dat heb ik gedaan, dus nu ben ik klaar. 

1 opmerking:

Nanos zei

Wij hebben die kaart al jaren.
Er is ook een juniorkaart, die kost de helft. Onze kleinzoons van 10 en 7 hebben er ook een. Voordeel is dat je rustig een klein deel van een museum kunt 'doen'en dan later nog een kunt terugkomen. Dat houdt het voor kinderen nog een stuk leuker ook.