Totaal aantal pageviews

zondag 20 oktober 2013

Gisèle. Van Susan Smit

. 
Gelezen: Gisèle. Van Susan Smit. Ik zag Susan Smit een tijd geleden bij Pauw &Witteman vertellen over haar boek en ik dacht meteen dat ik het wilde lezen.
Over Gisèle had ik al eerder een documentaire gezien en mijn interesse was gewekt. Ik herinner me een oude dame die verschrikkelijk actief was en zeer snel een trap af roetste, omringd door kunst.
Het verhaal: Gisèle (d'Ailly) van Waterschoot van der Gracht,  een jonge kunstenaar (glazenierster) komt in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog in aanraking met Adriaan Roland Holst, Jany. Zij krijgen een liefdesrelatie en later een vriendschappelijke verhouding. Maar Jany is een vrouwenman en hij heeft o.a. ook een verhouding met Mies Peters, een actrice. Deze verhoudingen, het kunstenaarsmilieu in aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog en de keuzes die deze drie mensen moeten maken, daar gaat het over.
Het boek heeft me zeker geboeid en Susan Smit schrijft prettig.
De titel begrijp ik niet. Naar mijn idee zijn Gisèle, Jany en Mies alle drie hoofdpersoon. Ik had graag gewild dat Gisèle meer dan de anderen uit de verf zou zijn gekomen. Of anders Mies. De keuzes die zij maakt zijn niet zo correct, maar dat maakt het juist interessant.
Gisèle overleed pas dit jaar op zeer hoge leeftijd. Susan Smit heeft uitgebreid met haar kunnen spreken en had inzage in al haar papieren. Het is dan ook een historische roman geworden.

Geen opmerkingen: