Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 november 2013

De Dode Zeerollen, gewoon in Assen

'Van mijn gewonnen prijs gebruik maken', dàt gingen we afgelopen woensdag doen. Ik won het al een tijd geleden en dit was de laatste dag dat we er gebruik van konden maken: de tentoonstelling van de Dode Zeerollen bekijken. In het Drents Museum in Assen.
Toen we 's morgens wilden vertrekken  bleek dat ik de kaartjes van tevoren had moeten aanvragen.  Dat was dus nu te laat.  Nou ja, niks aan te doen. We gingen toch.
Een paar uur rijden voor ons, maar absoluut de moeite waard.


 Wat je er kunt zien, zijn manuscripten, originele manuscripten uit de tweede eeuw voor Christus tot de eerste eeuw na Christus. En als je nagaat dat het oudste Nederlandse manuscript uit de Middeleeuwen is, dan is dit wel erg oud. 
Die documenten (in totaal meer dan 900), zijn gevonden in elf grotten vlakbij de Dode Zee, tussen 1947 en 1956.
Ze bevatten, voornamelijk Hebreeuwse, teksten uit de ontstaansperiode van het Jodendom en ook de oudste Bijbelse teksten die ooit gevonden zijn.
De rollen zijn  bewaard gebleven in de grotten, waar temperatuur en luchtvochtigheid steeds ongeveer gelijk bleven. Moet je nagaan: 2000 jaar lang.  Kort na de vondst werd er niet zo voorzichtig mee omgegaan, maar tegenwoordig wel.


Er mochten geen foto's worden gemaakt en wat we zagen was zoals op de foto. Stukjes tekst, geschreven op papyrus. Omdat licht een funeste invloed heeft op de teksten en ze niet langer dan drie maanden mogen worden blootgesteld aan weinig licht, zijn er nu acht fragmenten te zien. In de periode hiervoor waren dat acht andere fragmenten.

Maar het is niet alles, er is nog veel meer te zien. Gebruiksvoorwerpen, aardewerk, begravings en reinheidsrituelen, schrijfcultuur uit Jeruzalem en Qumran. Ik vond dit beenderkistje bijv. erg mooi. Dat lijkt toch een heel moderne bloem die er op gemaakt is. In de eerste eeuw voor Christus!


Enfin, ik kan nog wel even doorgaan, maar eigenlijk weet ik er te weinig van af. Wat precies de historische waarde van de rollen is en hoe de opvattingen veranderd zijn na de vondst, dat gaat me grotendeels boven mijn pet.
Maar het pure feit dat je zoiets ouds en belangrijks kunt zien, gewoon in Assen,  ja dat vind ik echt heel bijzonder.


Israël is een land dat al erg lang op mijn (lange) wensenlijst van te bezichtigen landen staat. Binnenkort gaat dat gebeuren. Dit was een inspirerende voorbereiding. Maar ook als je helemaal niet op reis wil, is een klein reisje naar Assen echt aan te raden.
Meer info vind je hier: klik en je kunt nog gaan tot 5 januari 2014.



2 opmerkingen:

Madelief Weideveld zei

Nou ja......ik was op hooguit een kilometer afstand, ik werk aan de andere kant van het station ;-). Dat is toch ook wat! Wat leuk om te lezen.
Dag,Madelief.

Anoniem zei

Ja,mooi vond ik de tentoonstelling ook.Aan alles is zorg besteed en mensen hebben in hun tijd er ook van genoten als ze iets moois hadden gemaakt.
Dan voel ik mij verbonden met al die mensen die ook verdriet hebben gehad of blij zijn geweest.Groet,Anneke*