Totaal aantal pageviews

donderdag 27 februari 2014

Made in Laren

Leuke tentoonstelling gezien in Singer in Laren: Made in Laren.
Er is werk te zien van kunstenaars als Jozef Israëls, Anton Mauve, Max Liebermann, Jan Sluijters, Bart van der Leck.
Laren was vroeger (1880-1930) een bruisende kunstenaarskolonie zegt de folder. Haagse Schoolschilders trokken naar het pittoreske Laren en Blaricum om het onbedorven boerenleven vast te leggen. Het succes van deze schilderijen trok kunstenaars uit binnen- en buitenland naar het Gooi.
Je krijgt een leuk beeld van die periode en niet alleen figuratieve kunst, bepaald niet.
Het schilderij hierboven is trouwens van Evert Pieters. Niet dat ik ooit van hem gehoord had, maar je leert altijd wel wat natuurlijk.

Nog even van dichtbij. Zo'n lief plaatje. Of ben ik nu teveel in de baby-mood?
Dit vond ik ook erg leuk: De Huizer breischool. Niks veranderd, er zijn tegenwoordig ook overal breicafé's. Al was het toen misschien meer noodzakelijk om te breien.
Het schilderij is van Wally Moes, 1891.

Het schilderij is van Wally Moes, 1891.
Verder was er nog een expositie van Paul de Lussanet, wiens naam ik kende als regisseur, maar niet als schilder. Nu wel en ik vond veel van wat daar van hem hing erg mooi.

Dit schilderij is getiteld Het mysterie van de vakantie (Bretagne), 2009

De tentoonstelling Made in Laren is nog te zien tot en met 18 mei  en het werk van Paul de Lussanet tot 16 maart. En hier is een link voor de liefhebbers: klik

4 opmerkingen:

Madelief Weideveld zei

Ja....daar wil ik naar toe.
Dat lijkt me nou een mooie tentoonstelling. Het Singer is ook overzichtelijk.In een groot museum raak het vaak helemaal kwijt...alles ;-) Ook de reden waarom ik ging zeg maar.
Dag,
Madelief.

Unknown zei

Die baby is gewoon onweerstaanbaar!
Maar over Paul de Lussanet verschillen we van mening...

Bertiebo zei

O jee, Lidwien. En we waren het ook al niet eens over die klerenhangers!

Bertiebo zei

Ja, Madelief. Singer is inderdaad heel overzichtelijk. En mooi. Maar in een groot museum, moet je gewoon telkens een stukje doen. Niet alles willen zien. Ik snap je wel hoor. Wij waren een keer in het Prado en ik vond het helemaal niks, veel te groot. Ben er snel uitgegaan. Nou, dat is toch wel een museum van naam hè