Totaal aantal pageviews

woensdag 19 maart 2014

Gerrit Dou (en Bettie)

En omdat we met het boekenweekgeschenk toch in Leiden waren, bezochten we meteen ook de Lakenhal.
Daar was eigenlijk wel een bijzondere tentoonstelling. Werk van Gerrit Dou. Werk dat normaal alleen in New York te zien is of misschien is het wel niet eens te zien  daar, want het betreft werk uit een privé-collectie.
Ik kende die Dou eigenlijk alleen als Gerard Dou, een leerling van Rembrandt. En 'kennen' is misschien wel een tikje overdreven.
Maar nu heb ik goed gekeken en ik vond wat ik zag van deze Leidse (fijn)schilder prachtig en inderdaad heel fijn. Hij gebruikte soms een penseel met maar één haar. Het zijn maar kleine schilderijtjes en je zag mensen er echt vlak voor staan om dat eens goed te bestuderen.
Dit werk heet: Geleerde die zijn pen snijdt.  Gemaakt tussen 1630 en 1635. De man is een ouderling en hij stond eerder model voor schilderijen en etsen van Rembrandt en Jan Lievens. Mogelijk is dit een metafoor  voor het scherpen van de geest.


De tentoonstelling is nog te bewonderen tot en met 31 augustus. Hier nog wat meer info:  klik.
De rest van het museum biedt ongetwijfeld nog meer moois, maar wij vonden het zo wel welletjes.
Leiden is een leuke stad, het was lekker weer en we wilden ook nog een beetje wandelen daar.
Over deze foto ben ik behoorlijk tevreden. En over foto's gesproken...





... Je kon ook nog een Dou it yourself maken.
Ik had eerst met een kopje thee al een hele tijd zitten genieten van mensen die dat deden.
Beetje beschroomd sommigen en anderen giechelig.
En toen wilde ik er ook een  en maakte echtgenoot deze foto.
Bettie omringd door Gerrit Dou-achtige attributen in zo'n boog waar Dou ook veel mee werkte.
Tamelijk kinderachtig, maar ik vind de foto toch leuk. Lekker puh!



5 opmerkingen:

Wieneke zei

Ik vind hem ook leuk, lekker puh! ;-)

Marloeskreatief zei

Ha ha ik vind hem ook leuk hoor

Hanneke zei

We moeten nodig weer eens naar De Lakenhal. Dat is echt jaren geleden.
En ja, je hebt best nog iets gemist. Ik kwam er als kind al.
Ik vind je eigen Dou leuk hoor, iet mis mee. En volgende keer laat je je gewoon schilderen in dit decor. Dat is nog veel Dou-iger

Marga zei

ik vind de foto geweldig, ook lekker puh!

Anoniem zei

Beste Bertie,

Wij van Museum De Lakenhal vinden het ook een hele leuke foto! Dank voor uw bezoek en hopelijk tot ziens,

Milou van Oene
medewerker Communicatie
Museum De Lakenhal