Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 mei 2014

Meisjesboek en Ella Riemersma

Een oud meisjesboek uit de kringloop. Onmiddellijk aangeschaft, voor de prijs van één euro. De naam van de schrijfster ken ik wel, maar het boek niet.
Dat maakte niet uit, want ik zag wie de illustraties had gemaakt. Dat was Ella Riemersma. En háár  werk ken ik zeer goed.
Alleen deze tekeningen niet. Die zijn anders dan de tekeningen die ik tot nu toe zag.
Tot nu toe had ik voornamelijk dit soort werk van haar gezien:



Erg leuk vind ik. Maar de voorkant van dit boek is anders. Gestileerd en met op de kaft een beetje kleur. En in het boek alleen zwart-wit.  Elk hoofdstuk heeft ook zo'n gestileerde tekening als begin. Ella had het er maar druk mee. Ik laat er een paar zien:

Wat een verschil in stijl hè. Dat vind ik nou juist zo leuk.
Het verhaal is trouwens ook geweldig. Ik  heb het boek alleen nog maar even doorgebladerd, maar het is al volkomen duidelijk:
Freule Francis woont 'Op het huis' met haar vader, een majoor die door een val van zijn paard verlamd is geraakt. Zijn vrouw verliest  vlak daarna het leven bij de geboorte van hun derde kind. Dan komt de wachtmeester van de majoor, Arent Jan, zijn diensten aan bieden als oppasser. In het begin noemt hij Francis gewoon Frans, maar als ze achttien wordt, spreekt hij haar aan met freule. Nou ja en dan ontstaat er natuurlijk iets moois tussen die twee. Wat eigenlijk niet kan. Maar toch...
Slot:
De majoor stak beide handen uit, één naar Arent Jan, één naar Fancis. -Kinderen, zei hij toen, míjn kinderen en kinderen van 't Huis Tervuere!

Hoor je de merels fluiten? Is het niet heerlijk?
Wat boek betreft is dit wel weer genoeg, maar die tekeningen...Zo leuk!

4 opmerkingen:

Chantal zei

Ik ken dit niet uit mijn jeugd, is denk ik van net voor mijn leestijd

Wieneke zei

In die boeken kwam het altijd allemaal dik in orde. Erg leuke tekeningen inderdaad.

Katrien zei

Toch hebben de lijnen van de golven wel iets van de lijnen in de zwart-wit tekeningen.

De hand van de meester(es) :-) is wel te herkennen.

Leuke vonst, leuk berichtje.

Petrov zei


En hier even een berichtje van de auteur Peter van Dam die haar werk ontdekte en jarenlang in archieven speurde om meer van haar achtergrond te leren kennen. Er verscheen gelukkig een boek waar alles over haar is terug te vinden met heel veel kleurillustraties. Om dit boek aan te schaffen kunt u altijd contact opnemen met de uitgever Zoo producties in Eindhoven. Een opmerkelijk talent destijds in de wereld van de illustratie.