Totaal aantal pageviews

zondag 1 juni 2014

VBGBNWU


VBGBNW???  Wat is dat nou weer?
Nou kijk, dit is de volledige naam:
De Vereniging ter Bevordering van het Gebruik van Bedreigde Nederlandse Woorden en Uitdrukkingen.
Kortweg: De VBGBNWU.
 Dat is een groep of een pagina (dat weet ik niet zo precies) op FaceBook.
Dit  is wat ze doen:
De VBGBNWU verzamelt archaïsch, belegen, deplorabel, tanend, zeldzaam en zieltogend Nederlands taalgebruik teneinde dit voor teloorgang te behoeden.

Ik moet er meestal erg om lachen. Je leest er vaak woorden die je kent en waarvan je denkt: hee, dat woord heb ik inderdaad al heel lang niet meer gehoord. Dat is normaal natuurlijk. Dat gaat zo, want taal is altijd in beweging. Maar soms is het jammer van bijna verloren gegane woorden.

Daarnet zat ik in een oud boek te lezen en zag dit:
Hij stak waarschuwend zijn vinger tegen haar op. 
'Nu en wat dan nog?'vroeg ze een beetje brutaal
'Dan zet ik je neus tussen twee oren'.
'Dit staat er  al lang tussen'. 
'Dan moet je vanavond met je blote benen naar bed', lachte hij.
Jaren vijfig lijkt me.

Enfin, de vereniging heeft hele lijsten van in onbruik geraakte woorden. Echt grappig. En leuke shirts verkopen ze ook. Klik.

2 opmerkingen:

Griemmank zei

Wat eten we? Husse met je neus ertusse. Ik wil.... Waar staat je wil? Achter de deur. Onze generatie is groot geworden met dergelijke dooddoeners. Ik kan er nog kwaad om worden ;-)

Wieneke zei

Oh sorry, wat doe ik nou weer.