Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 juli 2014

Tillerman

Een kast vol kinderboeken heb ik en soms herlees ik ze. Ik denk dat ik dit boek voor de vierde keer lees. En het is niet eens een boek dat ik als kind al had of las.
Op de achterkant staat Bart, de naam van onze oudste zoon. Met een datum: 5 december 1992. Ik stickerde de boeken van de kinderen vroeger, zodat ze hun eigen boeken zouden kunnen krijgen als ze het huis gingen verlaten. Bart is al  vijftien jaar de deur uit, maar deze boeken staan hier lekker nog.

Dit is deel een van een serie over de vier kinderen Tilleman. Zij worden op een dag door hun moeder die geestelijk niet in orde is, achter gelaten. Dicey, de oudste is dan dertien, James is elf, Maybeth is negen en Sammy zes.
Hun moeder stapt uit de auto, zegt dat alle kinderen goed naar Dicey moeten luisteren en loopt weg. Ze komt niet terug. De kinderen hebben geen vader en besluiten bij elkaar te blijven. Ze gaan op weg naar hun enige familielid, een tante van hun moeder. Een lange reis.  Ze zijn bang dat ze zullen worden opgepakt, dat de kinderbescherming ze uit elkaar zal halen en moeten het dus zonder geld en zonder hulp met elkaar doen. En dat doen ze.


Dat is het begin van de serie, het eerste boek.
De tante blijkt niet meer te leven, haar dochter wil de kinderen eigenlijk niet in huis hebben. Dan horen ze dat ze nog een grootmoeder hebben. Ver weg. Weer gaan ze op weg. In de hoop dat hun grootmoeder ze wil opnemen.

Het mooie van deze serie is dat je de kinderen en hun ontwikkeling heel goed leert kennen. Dat je ze volgt en dat ze in je hoofd blijven zitten.  Alle vier zijn ze bijzonder. Dicey is krachtig, sterk. Ze moet wel. James is superintelligent. Maybeth is mooi en lief, maar haar leerkrachten denken dat ze achterblijft. En Sammy is een boender.
Het mooie is ook dat in de volgende boeken de vier kinderen Tillerman steeds blijven, maar dat er een andere hoofdpersoon is.
Bijv. in De Hardloper gaat het om Bullet Tillerman. Dat is de broer van hun moeder, die gesneuveld is in Vietnam. 
En Wilhelmina Smiths is een klasgenoot van Dicey.  Háár leven ( van een zwart meisje dat talent heeft voor ballet) wordt beschreven in het gelijknamige boek.

Ik ben tegenwoordig niet meer zo op de hoogte van kinder/ jeugdboeken. Maar de boeken uit deze serie zijn volgens mij allemaal klassiekers die gelezen zouden moeten worden. Ook door volwassenen die van kinderen en lezen houden.
Er zijn nog twee jeugdboekenseries die ik geweldig vind, maar daar over een andere keer misschien meer!

En BART als je dit blog leest (zoals je altijd zegt, haha), wil je ze terug?

5 opmerkingen:

Marga zei

die serie ken ik, prachtig vond ik ze!

Stins zei

Ooh, dat is zo'n mooie serie... Er zit zo'n aparte sfeer in vind ik! Ook voor volwassenen ...

Jeanne L zei

Ik ben helemaal nieuwsgierig geworden!
Dus BART, als je ze NIET terug wilt....;-)

Bertiebo zei

Hahaha, Jeanne, als Bart niet reageert, kom je ze maar halen.

wiedenkju zei

Ghallo, ik ben Achmet,

Bart heft gezegd dat ik gratis boeken mag ophalen vor hem.
Hij wil se graag lezen