Totaal aantal pageviews

maandag 11 augustus 2014

Liberty of London

Als ik in Londen ben, wil ik altijd naar Liberty. Dat vind ik het leukste warenhuis, samen met Fortnum & Mason.
Natuurlijk heb ik wel eens staan gapen in Harrods and of course ben ik wel eens in een ander warenhuis geweest in Londen, maar altijd gaan we naar deze twee. Dat is omdat ze niet zo gigantisch groot zijn, dat vind ik fijn.
Dan houd ik het overzicht.
Ze zijn ook allebei erg oud. Liberty begon in 1875. Genoemd naar de oprichter die Liberty van zijn achternaam heette. Kijk en dat van die achternaam heb ik nooit geweten. Ik dacht altijd dat het gewoon vrijheid betekende, een warenhuis dat vrijheid heet dus. Had gekund toch?
Dat ik nu weet dat het niet zo is komt door de serie die op dit moment op televisie is: Liberty of London.
Zo'n serie waar ik echt helemaal in op kan gaan. Over het wel en wee in het warenhuis. De directeur met z'n assistent. Allebei een tikkeltje geschift, maar het warenhuis moet uit de rode cijfers en dat lukt ze, dus zo geschift zijn ze niet. De verkopers (die van de tapijten is wel heel bijzonder) en verkoopsters. De ontwerpster van de stoffen, de klanten... Heerlijk, ik kan er niet genoeg van krijgen.
En de winkel natuurlijk, zo bewerkelijk, maar ook zo mooi, zo oud. Je kunt je daar op momenten in een heel ander tijdperk wanen.
Twee afleveringen zijn al geweest, nog maar een te gaan. Als je het gemist hebt, kun je het vast nog wel terugvinden.
Ik heb m'n enige Liberty aanschaf er maar even bij genomen. Dat kleine zakdoekje dat toen ik het kocht ingepakt werd alsof het een diamanten ring was. Geweldig.  Ik heb het altijd bij me.
Heel lang geleden (toen London nog goedkoop was) heb ik er eens een prachtige gebloemde theemuts gekocht. Ik heb nog foto's dat onze driejarige Bart met die theemuts op z'n hoofd rondliep. Heel schattig hoor, die bloemetjes. En Bart ook natuurlijk.
Maar die theemuts ben ik kwijt. Ik ben bang dat het voor eeuwig een raadsel zal blijven waar dat ding gebleven is. Wie raakt er nou toch een Liberty theemuts kwijt. Wij!

9 opmerkingen:

Ingrid Orens zei

Dat wist ik ook niet, dat Liberty de achternaam van de stichter van de winkel is ! Ik leer bij :-)
Hier dus ook een grote fan van Liberty en Fortnum & Mason. Beide zijn zo op en top engels... Zalig... Alle andere grote winkels, tsja, daar vind je uiteindelijk gewoon alles wat je overal vindt..
Is er in Nederland een tv reeks over Liberty ?? Dat zou ik graag zien !! Maar hier in België, dat zal wel weer een paar jaar wachten zijn, eer een tv zender die reeks oppikt...

Bertiebo zei

Maar jullie kunnen toch wel Nederland ontvangen? Er komt nog een aflevering. Zaterdagavond.
En trouwens, jullie hebben Endeavour Morse!! En wij hebben bijna alle WK-wedstrijden op België gekeken. Veel beter!

Stins zei

Oh foei, die raak je toch niet zomaar kwijt ;-)!
Ik ben ook gek op die tv serie; het is net of je er zelf bent en die mensen leert kennen..
Die tapijtenman is inderdaad een geval apart!
Ik moet gauw weer eens naar Londen, zucht....

Wieneke zei

Een bijzondere docu, vind ik. Hartstikke gek volk, maar ze flikken het toch maar. ;-)

Jolande zei

Ik vind het ook een geweldig leuke winkel.
De docu ken ik niet, maar ik kijk dan ook zelden tv.

Marga zei

Ik vind het ook een mooie documentaire. En oh gelukkig, ik ben dus niet de enige die zomaar dingen kwijtraakt in huis. Ik houd het er maar op dat de huiskabouter dat doet :-)

Katrien zei

O ik ga even op snor naar die serie.

Unknown zei

Wat een prachtig zakdoekje!!! Ik ben helemaal verliefd op Liberty stoffen (maar ik heb er geen) en smul van de serie. Leuk!

Ineke Jonker zei

Ik ken de winkel niet, ik ken de serie niet . Dus als ik thuis ben ga ik die proberen op te snorren.