Totaal aantal pageviews

zondag 17 augustus 2014

Rineke Dijkstra / 17e -eeuwse portretten

Toen ik (notabene op de terugweg na een museumbezoek in Amsterdam), deze poster zag hangen was ik eigenlijk meteen verkocht.

Ik ben al heel lang fan van Rineke Dijkstra (heb net nog op haar gestemd bij de verkiezing kunstenaar van het jaar) en dit vind ik zo'n leuk idee. Een portret dat Dijkstra fotografeerde, min of meer gekoppeld aan een 17e eeuws geschilderd portret.

Ik maakte al bijna rechtsomkeert toen ik zag dat het niet in Amsterdam was, maar in Haarlem, het Frans Halsmuseum.
Nou is een bezoekje aan Haarlem bepaald geen straf, dus toen we er ook nog voor iets anders moesten zijn, gingen we kijken.
Negen portretten hangen er, verspreid door het museum. Waardoor je gedwongen wordt op zoek te gaan.
En dan zie je heel veel Frans Hals en heel veel 17e eeuw.
Daar moet je van houden natuurlijk, zelf ben ik niet zo dol op Frans Hals. Maar het museum zelf en de portretten die aan Dijkstra waren gekoppeld, vond ik wel erg mooi.
Het allerleukst vond ik zoals gezegd het idee van die combinatie.
Nou vooruit. ik laat er nog eentje zien. Meer niet hoor, want er hangen er maar negen dus dan zou je niet meer hoeven gaan.


Rechts dus Rineke Dijkstra en links Johannes Cornelis Verspronck: Portret van Eva de Vos.
Uit 1654.
Zestienhonderdvierenvijftig!!! Dat is wat hè, als je er zo over nadenkt. Driehonderdzestig jaar geleden gemaakt en nog net zo fris...
Haarlem dus, Frans Halsmuseum. Klik.

2 opmerkingen:

Jeanne zei

Dit is een hele leuke aanrader!
Hopelijk komt het er voor ons van om op 31/8 naar een Bach-concert te gaan in de St. Baafs. Dan pikken we het museum gelijk even mee! ( als het er van komt...)

Katrien zei

In de lente de Kenau wandeling gedaan met als onderdeel het Frans Hals museum (o.a. buiten terras een broodje gegeten).
Haarlem is inderdaad sowieso de moeite waard.
Heb ook gelezen over een mannelijke fotograaf die ook zoiets doet, als ik het weet laat ik het je weten.
Vraag voor mijn verjaardag mijn eerste museumjaarkaart dus spaar de uitjes nog even op.