Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 november 2014

Paris, Parijs (4)

Wat we niet eerder zagen in Parijs of waren vergeten:

 Het Parc des Buttes Chaumont. Ik vond het echt een heel bijzonder park, met waterpartijen en rotsen en grotten en trappen en bosachtige stukken maar ook weides. Je moet er klimmen en als je dat doet tot aan een raar tempeltje helemaal bovenaan, krijg je een prachtig gezicht op de stad en de Sacre Coeur.



Het park is bedacht door  baron Haussmann en werd in 1867 geopend. Daarvoor was het een vuilnisbelt.  Het tempeltje heb ik even opgezocht. Dat is een replica van de tempel van Sybille die in Tivoli (Italië)staat. 
Hoe dan ook, boven heb je een mooi uitzicht op de stad en de Sacre Coeur.



Wat wij ook niet eerder zagen is deze muurschildering, waarvan de tekst zo ongeveer betekent dat je op je woorden moet passen.  En zo is het ook natuurlijk.


Het Canal Saint Martin was ons ook niet eerder opgevallen. Zo zie je maar.


Oh ja, en zo'n bord: nog nooit gezien. Wat denk je ervan?


En het leek of er meer zwervers waren dan vroeger. Niet zozeer onder de bruggen, maar gewoon midden op straat. Het was nog niet zo heel koud overdag, maar 's nachts.... Op een karton, met alleen een slaapzak. Je zou er toch niet aan moeten denken hè. Ze hebben vaak een hond bij zich, dat helpt natuurlijk ook een beetje om warm te blijven. Die honden blijven eindeloos op hun schoot zitten, snap ik niks van. Dat is toch niet des honds. Hoe dan ook, die honden zorgden dat ik er niet langs kon zonder te betalen. Tja.

6 opmerkingen:

Ingrid Orens zei

Niet alleen in Parijs zie je meer en meer zwervers, het is me ook al opgevallen... Erg toch, hoe sommige mensen door de mazen van het sociale opvangnet vallen...
En de hond, tsja, het is niet voor niets "a man's best friend". De honden zijn gelukkig met een baasje wat altijd bij hen is, en de zwerver heeft gezelschap wat van hem houdt. Heb in Frankrijk ooit een zwerver gadegeslagen, hij zat dagen aan een stuk op dezelfde plaats. Met zijn gekregen centjes kocht hij altijd éérst eten voor de hond, en dan pas iets voor zichzelf (wel bier, maar ja...)....

KnutzEls zei

Dat tempeltje zagen wij niet toen we, jaren geleden alweer, in dat park waren. Het uitzicht is prachtig. Leuk dat je telkens weer andere dingen in Parijs kunt ontdekken.

Chantal zei

Parijs, lang geleden dat ik in de stad zelf was... wie weet dit jaar weer eens doen...

Susan van der Zwaag - Sondeyker zei

Oh die plekken zag ik ook voor het eerst toen manlief en ik op huwelijksreis waren. Mijn tiende bezoek aan Parijs, maar manlief z'n eerste...maar naast de standaard dingen genoeg leuks gezien dat ik voor het eerst zag. Oh zou er dolgraag weer eens heen gaan, is nu toch alweer 7 jaar geleden...

Mien zei

Goed, natuurlijk iets geven aan de zwerver voor de hond en...ik denk dat Ingrid gelijk heeft: die honden hebben het niet slecht.

Ik las een mooie spreuk (vergezeld van een foto van een mooie hond)misschien wel van toepassing op de zwerver:

"When is is to hard to look back and you're afraid to look ahead
LOOK BESIDE YOU, I'LL BE RIGHT THERE".

Katrien zei

Ja, ik zou ook 'aan de hond' geven.