Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 november 2014

Vloed

Weer een boek van Susan Smit. Ik vind haar stijl erg goed. Zij schrijft makkelijk en vlot en dat leest dus ook makkelijk en vlot. En als het dan nog een thema is dat me interesseert, ben ik weer voor een tijdje zoet.
Het verhaal: Adriana van Konijnenburg woont in Noordwijk, begin 20e eeuw. Ze is de dochter van een rijke hotelier en een enigszins bekrompen moeder. Ze wordt ontzettend verliefd op een visserman, Jacob. Hij ook op haar, maar ja Adriana met een visserman is 'not done'. 
En dan duikt er een mooie ober op en Adriana laat zich zwanger en wel door hem schaken en verlaat Noordwijk. Die ober is trouwens een bastaard van Willem III. Maar dat heeft niet heel veel met het verhaal te maken. Het huwelijk gaat mis en Adriana keert uiteindelijk met haar kinderen terug in Noordwijk. Toch komt haar man maandelijks langs om voor het oog van de wereld de zaak netjes te houden. Inmiddels is Jacob weduwnaar geworden ...

Als je het zo leest, lijkt het wel op datgene wat ik me bij een Bouquetroman voorstel. Maar het is veel meer. Het is een historische roman, gebaseerd op het leven van Susan Smit's overgrootmoeder. Een roman over de liefde.
 Ik heb genoten van het boek.
Achterin staat (en dat vind ik erg leuk) een wandeling beschreven, die je zou kunnen maken langs plaatsen in Noordwijk die in het boek voorkomen: de Vloedwandeling. Samengesteld door het Genootschap Oud Noordwijk.
Misschien een reden om Noordwijk eens te bezoeken, met het boek in de hand.

Oh ja en hier is Susan Smit zelf aan het woord over haar boek:


2 opmerkingen:

Katrien zei

Mijn kapster in Hoorn is haar vriendin, ze zaten samen in een heksenkring.
Eigenzinnige vrouw, die zeker goed schrijft.
Elena's vlucht gelezen, een aanrader.
Je het mij nieuwsgierig gemaakt naar dit boek :-)

Unknown zei

Op m'n lijstje gezet, bedankt!