Totaal aantal pageviews

woensdag 3 december 2014

Pietendorp

Wisten jullie af van het bestaan van een Pietendorp?
Ik wel gelukkig, dus afgelopen zondag zijn we er eens gaan kijken. Het Pietendorp is gevestigd in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
Toen onze kinderen gelovig waren, bestond het nog niet. Maar ik hoorde altijd enthousiaste verhalen van collega's met jonge kinderen en Anna is er nu nog te klein voor, maar volgend jaar niet en dus dacht ik ter voorbereiding...
En ook wel een beetje omdat ik dacht dat er volgend jaar misschien wel geen echte zwarte Pieten meer zijn.
Dus we gingen kijken en het was superleuk. Echt alles was in Pietensferen. Lieve, grappige Pieten liepen er rond. Met veel aandacht voor de kinderen. Kinderen konden er pepernoten bakken. Ze konden Twister spelen met Pieten. De echte pakjesboot lag er en daar kon je op. Varen met Pieten in een bootje, een stukje worst eten bij de slagerspiet. Dansen met een grote groep Pieten, en daarna een polonaise. Er was een orkest met Pieten, je kon er knutselen, of raden naar het gewicht van de allergrootste chocoladeletter ter wereld. Je kon er (heel voorzichtig) Amerigo aaien. Er waren jonglerende Pieten, er konden pakjes worden ingepakt. Op de kerktoren wapperde de vlag van Sinterklaas zelf. Het bed van Sinterklaas stond er, met zijn eigen kleine knuffelpietje er in. Er wapperde een was van Pietenkleding...
Kortom, aan alles was gedacht.
Ik heb heel veel kinderen zien genieten en genieten deden we zelf ook. Volgend jaar weer!

4 opmerkingen:

Chantal zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Onliemie zei

Leuke dag heb je gehad...en gelukkig nog met echte ROETzwarte Pieten!Volgend jaar moet heel Nederland de deur open laten want de Pieten mogen niet meer zwart worden!!! De flauwerikken! ;-)

Wieneke zei

Heel leuk opgepakt door het museum. Volgend jaar nog een keer speciaal voor Anna :-)

Ingrid Orens zei

Een plezier om zwarte Zwarte Pieten te zien !
Meestal maak ik me niet druk over die "sociaal-maatschappelijke" opstootjes, maar in dit geval blijf ik zeggen : poten af van onze traditie ! Er zat vroeger geen dubbele bodem achter, dus zoék er nu dan ook geen ! Ik vind het super dat het Pietendorp dat statement ook durft te maken !
Enne, PS, wist je dat Amerigo hier bij ons Slecht Weer Vandaag heet ?