Totaal aantal pageviews

zaterdag 31 januari 2015

Olifantenweeshuis ( Sri Lanka 3)

We zijn weer thuis. Na een prachtige 14-daagse rondreis door Sri Lanka.
De komende dagen wil ik graag iets van het eiland laten zien.
Ik maakte 1361 foto's. Ik maakte er veel meer, maar aan het eind van iedere dag zette ik ze op mijn kleine meegenomen laptopje en dan ging er al veel in de prullenbak. Niettemin nog best moeilijk om te kiezen.
Ik houd niet zo erg van een dag tot dag verslag, dus ik zal er gewoon wat dingen uitpikken die ik mooi of boeiend vond en daar wat over vertellen en laten zien.


Deze foto maakte ik in Pinnewala en daar bevindt zich een 'olifantenweeshuis'. Het wordt door de staat beheerd en er worden in de steek gelaten olifanten verzorgd. Het was ooit de bedoeling dat op deze manier de olifantenstand in Sri Lanka op peil gehouden zou kunnen worden. Maar in de praktijk bleek dat de meeste dieren niet meer terug kunnen in de vrije natuur, zij zouden niet lang overleven. Er worden nu ook nieuwe olifanten geboren.
Het was een mooi gezicht. Een paar keer per dag mogen de olifanten hier lekker in het water spelen  en baden. Daarna gaan ze weer terug naar stallen en krijgen de verzorging die ze nodig hebben. Voor zover ik het kon zien was de verzorging uitstekend.

En zeg nou zelf, een 'klein' olifantje is natuurlijk super vertederend. Je mag er ook heel dicht bij komen.

Het was er flink druk met toeristen en kraampjes waar je de ene olifant na de andere zou kunnen aanschaffen. Van hout, van steen, van stof, op puzzels, borden, bekers, noem maar op.
Wat ik erg leuk vind is dat er van de olifantenpoep (een olifant ontlast zich ruim 15 keer per dag van in totaalzo'n 100 kilo) papier wordt gemaakt. Gewassen, gefilterd, gedroogd, geperst en vermengd met theeafval of bananenbladeren wordt het heel mooi papier. En het ruikt gewoon als papier!


We hebben onderweg door het land twee keer een wilde olifant gezien, langs de kant van de weg. En dat is best een bijzondere ervaring. Er zijn nog ongeveer 3000 wilde olifanten in Sri Lanka.


4 opmerkingen:

Jolande zei

Mooie foto's.
Wat goed dat ze papier maken van al die olifantenpoep, dat vind ik nou leuk om te weten.
Sri Lanka lijkt me trouwens ook erg mooi om te bekijken.

Marga zei

Ik heb vorig jaar (uit de Wereldwinkel)memo-papiertjes in een mooi doosje gekregen: van olifantenpoep!

Ingrid Orens zei

Leuk om te lezen dat ze in Sri Lanka zo begaan zijn met het voortbestaan van de olifant ! Een weeshuis, hoe leuk !! Daar kunnen ze in Afrika nog iets van leren...

Onliemie zei

:-) Gelukkig dan maar dat ze 15 kilo poep hebben als daar zo'n mooie dingen van kunnen gemaakt worden.
Schattig toch die kleine olifantjes... toch wel heel speciaal dat je dit allemaal hebt mogen meemaken!