Totaal aantal pageviews

maandag 12 januari 2015

The Imitation Game

Wow, wat een superfilm en hoe interessant.
Laat ik maar meteen beginnen met Scheurtje vijf toe te kennen. En dat is alweer een hele tijd geleden.
Erg goed geacteerd, door Benedict Cumberbatch (ik had nog nooit van hem gehoord) en door Keira Knightley, die ik wel kende. Maar vooral dus door die Benedict.

Het verhaal:
Alan Turing is een briljante Britse wiskundige. Tijdens de Tweede Wereldoorlog geeft hij leiding aan een groep wetenschappers met als doel het kraken van de Enigma code. Dat was een code die de Duitsers voor hun communicatie gebruikten en dus van zeer groot belang. Doordat de code niet te kraken was, konden ze vrijuit hun gang gaan.  Turing en zijn team ontwerpen  een machine...
Dit op zich is al interessant genoeg. Het is geen fictie, het is grotendeels echt zo gegaan. Maar het is niet alles.
Tussendoor kom je er achter dat Alan Turing een homo is. En in Engeland was homoseksualiteit verboden en strafbaar tot 1967!!!
In 1952 wordt professor Turing opgepakt en krijgt de keus tussen gevangenisstraf en hormoontherapie. In 1954 maakt hij een eind aan zijn leven. (Hoewel daar in real life ook weer twijfel over blijkt te bestaan)
Hoe dan ook, het  gaat over een man met een heel bijzonder en eenzaam leven.
Het kraken van Enigma is jarenlang geheim gehouden. Turing en zijn mannen moesten ook alles verbranden.
Pas in 2013 werd Alan Turing postuum gerehabiliteerd door Koningin Elizabeth.
Een groot wetenschapper door wiens toedoen de Tweede Wereldoorlog met jaren werd verkort. Jaren!
Zijn inzichten en inzet hebben miljoenen levens gespaard.
Misschien dat van mijn ouders wel en dus het mijne. Wie weet.

Een foto van de echte Alan Turing, tenslotte, als eerbetoon bedoeld:

En voor alle duidelijkheid nog een keer: Scheurtje vijf!

6 opmerkingen:

Anita Willems zei

Oooh, klinkt als een echte film voor mij (en mijn man)! Ik zet 'm gelijk op mijn lijstje.
Benedict Cumberbatch ken ik van de Sherlock serie, daarin speelt hij ook fenomenaal. In zijn geheel is dat trouwens ook een geweldige serie, crimineel goeie verhaallijnen. Wij hebben Netflix en daarop zijn de afleveringen te zien. KRO heeft de afleveringen ook uitgezonden.
Ken je de serie Bletchley Circle? Ook gezien op Netflix, nadat ik door een vriendin was getipt. Op Bletchley park werkten de codebrekers van de Britse inlichtingendienst. Er werkten heel veel vrouwen destijds. Bletchley Circle gaat over hoe die vrouwen na de oorlog hun draai moesten vinden en dat ze het oplossen van 'puzzels' niet konden laten. Ook een superspannende serie en een uitdaging voor the little grey cells.
Alan Turing werkte ook op Bletchley Park.

Bertiebo zei

Ja Anita, Sherlock is mij al meerdere malen aangeraden. Het moet er maar eens van gaan komen. En Bletchley Circle gaat meteen op MIJN lijst.

Chantal zei

een film die ik zeker wil zien.

Mirjam zei

O ja, die kan zo op het lijstje, maar eerst ga ik vanavond 'The Fault in Our Stars' kijken... die leen ik dan bij de videotheek...
tissues klaar geloof ik...
Maar deze film gaan we ook zien, zeker weten...
Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
Liefs,
Mirjam

Wieneke zei

Kende jij Benedict Cumberbatch niet? Sjonge, dat is heel erg errug hoor. Je bent dus ook geen lid van zijn fanclub, de Cumberbitches :-)

*gaat pistool kopen om die robotdinges kapot te schieten hieronder*

Tartelette Maison zei

Hier kan ik niet over meepraten. Absoluut geen filmfanaat. Enjoy!