Totaal aantal pageviews

zondag 18 januari 2015

Toetje

Zo ongeveer zag het toetje dat ik serveerde met Kerst, eruit.  En toen ik aan dat toetje zat te denken gisteren liep het water me in de mond.
En ik dacht dat er geen enkele reden is waarom je dit niet op een andere dag zou kunnen eten. Nou ja, er is wel een reden, het is niet bepaald een slank toetje.
Oké dan: alleen op een verjaardag of een andere feestdag.
Tja en elke dag zou een beetje een feestdag moeten zijn, toch?
Dus hier is het recept:



Nodig voor 4 personen:
* vier plakken cake
* 2 eiwitten
* paar druppels citroensap
* 120 gram suiker
* 4 bolletjes ijs

Verwarm de oven op 200 graden. Bekleed de bakplaat met bakpapier en leg de plakjes cake er op met wat tussenruimte. Of je steekt met een glas rondjes uit de cake.
(Ik had trouwens plakjes tulband gebruikt, van die Ierse kersttulband).
Vervolgens klop je de eiwitten met het citroensap bijna stijf en dan doe je al kloppend de suiker erbij. Kloppen tot er stevige, glanzende pieken komen.
Bij mij kwamen er geen pieken. Hoewel ik echt een buitengewoon schone kom had gebruikt. Ik piekte gewoon niet zo erg.  Maar dat maakte voor de smaak niets uit.
Dan ben je al bijna klaar.
Je doet snel op iedere plak cake een bolletje ijs en je smeert  alles in met een dikke laag eiwit. Dat geheel moet dan nog 8 minuten in de oven.
En kijk-es aan. Het ijs blijft gewoon hard. Een wonder! En wat een heerlijk wonder!!! Succes!

5 opmerkingen:

Katrien zei

Het is een wonder toetje!!
Wij zijn dol op meringue toppings.
Donald geloofd niet dat het ijs hard blijft, reden genoeg om dit recept te proberen toch?

Marloeskreatief zei

Oh lijkt me verrukkelijk die gaat het eerdaags worden als toetje

Onliemie zei

Jongejongejonge! Het water komt me in de mond! Wat is suikerarm eten toch een ellende! ;-)

Jolande zei

oh lekker een mini baked Alaska, maar eerst moeten er wat kilo's af i.p.v. erbij :-)

Ingrid Orens zei

Hmmmm...het water komt me in de mond... Maar hier nog iemand die probeert wat minder suiker te eten, zoals Kris van Onliemie... Dus dit mag nog even niet op het menu komen (verdorie toch...)