Totaal aantal pageviews

donderdag 5 maart 2015

Nogmaals: kleurrijk Sri Lanka

Ik was nog niet helemaal klaar met Sri Lanka.
Nog een paar zaken om te laten zien!
'Kleurrijk land, Sri Lanka' zei ik toch? 
Veroorzaakt door de monniken, de kleding van de vrouwen, en...




 ...het hindoeïsme. 

In Sri Lanka gebracht door de Tamils. Meer dan de helft van de bevolking is boeddhist, maar er zijn toch ook heel wat hindoes. Die wonen voornamelijk in het noorden en daar zijn we niet geweest, maar toch zie je overal ook hindoetempels.
Ik vind het hindoeïsme zeer interessant, maar ik weet er nog te weinig van.
Wel weet ik dat er heel veel goden en godinnen zijn. Met namen als Vishnu, Shiva, Brahma en Ganesh, dat is degene met het olifantenhoofd. En in Sri Lanka is er dan nog eentje extra: Skanda.

Wat ik mooi vind is dat de verschillende geloven elkaar blijkbaar niet in de weg zitten. Onze boeddhistische gids toonde iedere keer duidelijk respect bij een hindoe heiligdom.
En we waren in Kataragama, een heel groot tempelcomplex gelegen aan een heilige rivier. Voor de hindoes de heiligste plaats van Sri Lanka, vanwege de tempel van Skanda, maar er staat ook een heiligdom voor de boeddhisten en er is een moskee voor de moslims.
Mooi toch? Zo op hetzelfde terrein?
Tussendoor kun je dan overal offergaven kopen. Ook zeer kleurrijk natuurlijk.








3 opmerkingen:

Onliemie zei

Om een voorbeeld aan te nemen... aan die verdraagzaamheid. Kunnen wij hier alleen maar van dromen. Zo jammer...
Wat een mooie kleding hebben die vrouwen... zo'n mooie stoffen. Goed dat ik niet mee was. Ik zou de markten plunderen en ik heb nu al geen plaats meer in mijn stoffenkast! ;-)
Mooie foto's weer!

Ingrid Orens zei

Volledig akkoord met Kris van Onliemie.. Die verdraagzaamheid, daar zou hier een voorbeeld aan genomen mogen worden...

Mirjam zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.