Totaal aantal pageviews

zondag 1 maart 2015

Wat ik ook nog even wil zeggen...

... is dit:

Ik vind dat er in Nederland te vaak Engels wordt gebruikt, waar een Nederlandse tekst prima zou voldoen. .
Om een voorbeeld te geven: wat te denken van het bord hiernaast?
Dat ziet er toch uit of het iets heel akeligs betreft, vind ik.
Final Clearance, getver!
Terwijl... ik denk dat opruiming juist iets leuks zou moeten zijn.
Maar het is niet alleen dit bord hoor. Ik denk het heel vaak en steeds vaker.
Maar ja, niet meer terug te draaien vrees ik!
 


7 opmerkingen:

Katrien zei

Klopt, een Engelse vriend van ons probeerde vijftien jaar geleden Nederlands te leren. Als hij in gebrekkig Nederlands tegen een caissière oefende, ratelde ze meteen in het Engels terug. Tot zijn verbazing gebruikten wij op verpakkingen ook zoveel Engels, Cookies... Het is alleen maar meer geworden.
Grenzen vervagen ik zie het aan mijn zoon. Gamend heeft hij vrienden over de hele wereld, alles bespreken ze in het Engels. Vorig jaar logeerde hij in Denemarken bij een Game-vriend. Wereldburgers worden het, met Engels als voertaal?

Ingrid Orens zei

Dan moet je maar eens in België wonen...
Hier zitten we met de Engelse én de Franse invloed...

Mirjam zei

Het is natuurlijk jaren geleden al ingezet, toen werd de uitverkoop ineens Sale! Maar het gaat wel in een rap tempo door. Bij mijn vorige baan hadden we geen overleg meer maar een meeting, bij recepten staat vaak ingredients in plaats van ingredienten... De meehaakdeken heet nu Crochet Along... En ga zo maar door....
Je zult er dan ook maar de Franse taal naast moeten hebben zoals bij Ingrid hierboven...
Liefs,
Mirjam

Jolande zei

Grappig dat je dit schrijft.
Wij waren gisteren weer eens een dagje naar Maastricht en toen viel het me ook op.
Ik zei nog tegen Paul dat Engelse mensen talige probleemloos alles hier moeten kunnen vinden.

Wieneke zei

Ik vind het alleen maar handig, dat steeds meer mensen Engels gaan gebruiken. Oké, we schieten vaak een beetje door zoals bij jouw voorbeeld en dat is een beetje raar. Maar het is toch een stuk prettiger als je met bijvoorbeeld een Italiaan een gesprek kunt voeren zonder dat je een cursus Italiaans moet volgen (en dan nog staat te hakkelen). Gewoon iedereen de moedertaal én Engels leren.... Ik ben vóór.

Onliemie zei

We zagen in Nederland ooit een frietkot metw daarboven "frites flamandes"! Nu gij! ;-)

Hanneke zei

Ik ben het met je eens. Er moet weer veel meer in het Nederlands. Natuurlijk is het handig als iedereen naast zijn moedertaal Engels spreekt, maar dan naast en niet in plaats van.