Totaal aantal pageviews

donderdag 30 juli 2015

Portret



Een geweldig portret vind ik dit. Het is geschilderd door Therese Schwartze. In 1916.
Afgebeeld zijn de zes dochters van Charles en Maria Boissevain.
Maria (1870 - 1950) was voorzitter van de in 1907 opgerichte Bond voor Vrouwenkiesrecht. Toen vrouwen in 1919 stemrecht kregen, werd zij gekozen tot lid van de Provinciale Staten Noord-Holland.
'We mogen er wel op vertrouwen dat de hier afgebeelde dochters geëmancipeerd opgroeiden', staat er onder het schilderij.
Ik zag het in het Amsterdam Museum. Ik was daar voor een tentoonstelling, maar daar vond ik niet heel veel aan. Maar als je er dan toch bent... kan het zijn dat je zomaar op zoiets moois stuit.



Thérèse Schwartze (1851 - 1918) was een heel bekende schilderes. Ze portretteerde voornamelijk mensen uit de hogere kringen. Zo maakte ze bijv. ook het inhuldigingsportret van koningin Wilhelmina.
Het vak leerde Thérèse van haar vader, Johan Georg, ook een gerespecteerd portretschilder.
Thérèse was een zelfstandige ondernemer. Ze werkte hard en heeft zo rond de duizend portretten gemaakt.
Ze is er zelfs miljonair mee geworden.













6 opmerkingen:

Marthy zei

Wat een schitterend portret, mooie vrouwen en meisjes.

Wieneke zei

Ja, die Thérèse kon er wat van :-) Ik vind eigenlijk al het werk, dat ik tot nu toe van haar gezien heb, heel erg aansprekend en sfeervol. Maar ze maakte mensen wel wat mooier dan ze waren natuurlijk.

Els04 zei

geweldige vrouw!

Anoniem zei

Ik wou dat ik ook vijf zussen had, om dan zo'n mooi schilderij te laten maken :-)))

Bertiebo zei

Ik wou ook dat ik vijf zussen had en dan hoefde ik niet eens een schilderij

Marlou zei

Ha Bertiebo,

zo zie je maar eens, hoe alles uiteindelijk weer in elkaar grijpt.
Ik kende je nog niet, toen je deze blog plaatste, tenminste, dat denk ik...
Maar nu dus wel.
Jij hebt ook een heel brede belangstelling.
Mooi is dat!

En deze Thérèse... wat was zij goed!! Wat een mooi portret...

Dagdag!
Groetjes, Marlou

.