Totaal aantal pageviews

donderdag 17 september 2015

Koetsier

De Gouden Koets... je vindt hem mooi of je vindt hem niet mooi.
(Bij niet mooi bevind je je trouwens in goed gezelschap, want Koningin Wilhelmina vond hem ook niet mooi. En zij had hem nog wel gekregen).
De hele ceremonie, de rijtoer, de paarden, de jurk van Maxima, de hoofddeksels, het zwaaien... al die zaken bij elkaar, je houdt ervan of niet.
Of een beetje, dat kan ook.
Ik houd van tradities en dit is er een, geen twijfel mogelijk.
En al ga ik niet naar Den Haag en lig ik niet de hele rijtoer voor de televisie, ik waardeer het gebeuren. Maar de algemene beschouwingen na de troonrede vind ik uiteraard belangrijker.

Ik houd het allermeest van de koetsier op de bok. Hij is me vorig jaar pas voor het eerst opgevallen. En dit jaar zat ik echt te hopen dat hij er zou zitten en yes, dat was zo!
Het lijkt me een leuke man. Zo'n rots in de branding met een kop, sorry een hoofd natuurlijk, met een hoofd dus, dat precies past bij zijn baan. Ik zou graag willen weten hoe hij er in zijn dagelijkse kloffie uitziet. Of hij haar heeft. En of er tussen die paardenmensen een soort strijd wordt geleverd over wie er op de bok mag.
Hoe dan ook... ik moet maar hopen dat hij de Glázen Koets ook mag koetsieren.Volgend jaar!





6 opmerkingen:

Ingrid Orens zei

Tradities moeten in eer gehouden worden, daar zit een stukje geschiedenis van het land achter !
En de koets, misschien wat kitsch, maar ik vind het wel leuk ;-)

Pippa's Hus zei

Haha, ik zag de foto en dacht zou het familie zijn die koetsier?
Nee dus. Hij moest eens weten hoe jij over hem denkt. Hij zou vast stralen van trots.
Ik hoop voor jou dat hij er volgend jaar weer zit. Ik ga ook zeker opletten! ;-))
XX Esther

Villa Zeezicht zei

Wat een leuk logje en ja, ook mij was die koetsier opgevallen :) Herkenning dus, en wie weet leest hij dit wel, haha!

Els04 zei

Toffe man!
Alles is gekleurd... ziet er me idd een mooi boek uit!

Mirjam zei

Ik hou ook heel veel van tradities, maar deze is nu echt helemaal aan me voorbij gegaan. Ik bedenk me nu; O ja, dat was deze week...
Alvast een heel mooi weekend,
Liefs,
Mirjam

Hanneke zei

Zo eens per jaar een dergelijke vertoning is toch best wel leuk. Alleen die koets, die mag van mij best weg. We kunnen het met die glazen koets prima doen. Maar ik schreef er van de week al over, en over koningshuizen komt het misschien nog wel eens.