Totaal aantal pageviews

zondag 17 januari 2016

Rijsttafel

Op de achterkaft van mijn oudste kookboek (geërfd van mijn moeder), aan de binnenkant, staan de benodigdheden voor een Nasi Goreng. Voor tien personen. Alleen die benodigdheden, jammer genoeg. Geen recepten.
Ik weet niet wie het daar heeft opgeschreven. Het is niet het handschrift van mijn moeder. Mijn vader schreef ongeveer zo, maar hij zou niet over pepper hebben gesproken. Misschien de eerste vrouw van mijn moeders broer. Zij was in de oorlog in Amerika. Dat zou kunnen en klopt met die pepper  en die peanuts.
Maar leuk om te zien, dit blad.
Mijn moeder maakte vaak nasi. Mijn moeder zou ook graag (als verpleegster) naar Indië zijn gegaan. Ze deed dat niet omdat haar moeder al twee varende zoons had en als nu ook de dochter nog weg zou gaan...
Maar wel vaak nasi dus. En het was altijd heerlijk. Het is ook het enige recept dat mijn moeder aan mij heeft doorgegeven. Precies opgeschreven. Voor de rest was ze zeer vaag. 'Nou gewoon, een beetje dit en een beetje dat'
Maar ja ik was niet het soort dochter dat daar iets aan had, helaas.
Die nasi dus wel. Die maak ik nog steeds op mijn moeders manier.
Nasi is echter nog geen rijsttafel. Ooit (maar toen was ik denk ik een jaar of twintig) heb ik nog eens een cursus Fijne Keuken gedaan. Mijn vader lachte zich slap toen hij er van hoorde. 'Hahaha, jij en de fijne keuken, leer eerst maar eens een gewone pieper koken!'. En gelijk had hij hoor. Dat was inderdaad heel wat nuttiger geweest.
Aan het eind van die Fijne Keuken lessen was er een rijsttafel. Zelf maken en met z'n allen opeten. Die recepten heb ik nog. Nooit gebruikt, want zoveel werk!! En een druk leven.
Die smoes geldt nu niet meer dus ik maak ter plekke een nieuw voornemen voor dit jaar. Eén keer een uitgebreide rijsttafel bereiden!



6 opmerkingen:

Els04 zei

wat een mooi souvenir!

KnutzEls zei

Naar Garuda is makkelijker (maar kost ook meer 😊)

Marthy zei

Ach ja, een cursus fijne keuken. Ook eens gedaan, samen met mijn schoonmoeder en een paar schoonzussen. Ik geloof dat ik de recepten nog ergen heb liggen. Er zat helaas geen rijsttafel bij.

Marloeskreatief zei

Dat gaat vast lukken ,......mmmmmmmheerlijk

Bernardine zei

Wat een leuke herinnering!
Enne... Ik wil wel komen helpen met opeten hoor..... ;-)

Villa Zeezicht zei

Och, wat een mooi verhaal. Over vrouwen, koken, levens en hoe die verbonden zijn... Familierecepten zijn zo waardevol, koester ze!! Maar, dat komt wel goed ;o)