Totaal aantal pageviews

donderdag 31 maart 2016

De Amerikaanse prinses

Weer zo'n boek uit de bestsellers lijst. Een  boek dat ik graag wilde lezen, fan als ik ben van Annejet van der Zijl.
Het duurde even, want het was voortdurend uitgeleend in de bibliotheek en dan vergat ik weer om het te reserveren...
Maar om nou heel eerlijk te zijn, vond ik dit niet het beste boek van Annejet van der Zijl. 
Ik heb het uitgelezen, het verhaal is op zich interessant genoeg. Maar ik vind dat de persóón Allene niet uit de verf komt.
Ja natuurlijk lezen we hoe deze bijzondere vrouw vijf keer een huwelijk sloot, veel te overwinnen had in de kringen waarin zij meende te moeten verkeren.
We lezen hoe zij te relateren valt aan prins Bernard en peetmoeder werd van Beatrix.
Er gebeurde ontzettend veel in haar leven, misschien dat het daardoor komt dat deze vrouw als vrouw niet bij mij binnenkomt. Ze verloor alle drie haar kinderen.
Dat lijkt mij onoverkomelijk, ik had graag wat meer willen lezen over hoe ze daar mee omging.
Ik denk dat het allemaal teveel in een boek is gepropt en dat vind ik jammer

8 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Ik begin vandaag in het boek Brooklyn. Nog bedankt voor de tip!

Bernardine zei

Dank voor de leestip. Of eigenlijk anti-leestip :-)
Het boek stond op mijn verlanglijst, maar ik ga het nu gewoon ook bij de bieb lenen :-)

Emie zei

Ik las het boek ademloos uit en vind dat juist het ontbreken van de gevoelens iets zegt over de hoofdpersoon. Niet kapot te krijgen ondanks het afschuwelijke leed in haar leven. Echt sympathiek was ze niet, maar wel boeiend en wilskrachtig.

Ik ben nu ook benieuwd naar het boek over Bernhard terwijl ik dat aanvankelijk niet wilde lezen.

Ageeth Mooij zei

Dit soort boeken lees ik het liefst. Tegen mijn gewoonte in kocht ik De Amerikaanse prinses (met zo'n fijne kadobon). En dan wacht ik met lezen om van zo'n gekocht exemplaar langer voorpret te hebben. Begrijp je het nog...

Els04 zei

Jammer, ik genoot echt van Annie( niet zo een lieverdje ;)).

Wieneke zei

Enerzijds ben ik het wel met je eens, maar aan de andere kant was Allene kennelijk een erg nuchtere, zakelijke vrouw en liep ze niet te koop met haar gevoelens. Je kunt dan natuurlijk wel een en ander gaan zitten verzinnen, maar daar heeft de auteur niet voor gekozen. Ik denk dan ook, dat Van der Zijl daar goed aan heeft gedaan.

Mirjam zei

Ik dacht nog waar heb ik dat eerder gehoord, maar ineens weet ik het weer. Een stukje in het programma van Ivo Niehe, dat ging over deze Amerikaanse Prinses.
Lijkt mij ook een heel boeiend boek.
Liefs,
Mirjam

Anoniem zei

Ik vond het een prachtig boek. Een heel sterke vrouw die zich door tegenslagen niet uit het veld liet slagen.Bovendien was ze rijk waardoor ze ook veel mogelijkheden had.En en passant interessante info over ons koningshuis waardoor ik het boek over Bernard ook heb gelezen. Leest iets moeilijker omdat ze er op gepromoveerd is. En hij is bepaald niet de persoon waarvoor menigeen hem houdt.

Lieve groet,
gerry