Totaal aantal pageviews

woensdag 28 december 2016

Strand

Wie hier vaker leest, weet dat wij erg houden van het strand. Het meest van het strand in Zeeuws-Vlaanderen, maar als dat niet kan vinden we Egmond ook heerlijk. Afgelopen zaterdag waren we in Egmond. Het waaide heel erg hard en er was bijna geen strand over. Wandelen zat er niet in, dus keken we (achter glas) naar de prestaties van een paar kite-surfers. Je moet maar durven, het gaat zo hard en de golven waren echt gigantisch.
Gisteren waren we er weer. Laag water, een heeeel breed strand en prachtig weer. Gewoon warm in het zonnetje.

We liepen een heel stuk (ik had m'n 10.000 stappen ruim gehaald). Bij de strandopgang was het wel tamelijk druk, maar als je dan verder loopt wordt het hoe langer hoe stiller.
En er is altijd wel wat te zien. Het schuim der zee, zoals hierboven. Van dichtbij ook mooi, zoals hieronder.

Lopen, lopen en kijken. Af en toe een schelp met een gaatje vinden. En ook uitgebreid kijken naar

dit vogeltje en zijn vriendjes. Die lopen zo razendsnel. Altijd aan de vloedlijn, soms een heel klein stukje vliegend, maar meestal hard rennend. Zo leuk.
Maar het werd nog mooier, want we zagen een zeehond.
Heerlijk lag-ie te genieten in het zonnetje in het zand. Tenminste dat dénk ik.
Voor ons was het bijzonder,  want we zijn vaak op het strand, maar zeehonden  zagen we niet vaak.
Een paar keer, maar dan waren ze in het water aan het spelen en zagen we meestal alleen zo'n donker koppie. Dat vonden we al fantastisch. De eerste keer ontroerde het me en sindsdien kijken we altijd uit.
We hebben ook wel eens heel lang een zeehond 'gevolgd', maar dichtbij gekomen, bleek het een boei te zijn.
Maar nu geen boei. Een echte zeehond.
We stonden een tijd te kijken, maar op een gegeven moment ging hij met een golf mee terug in zee. We liepen verder tot ons doel. Dat is altijd die hoge mast die je op de eerste foto ziet.
Daarna draaiden we om voor de terugweg.
En wonder boven wonder... daar was hij weer:


Weer konden we hem uitgebreid bewonderen en fotograferen. Het was ook superrustig daar. Wij waren er en misschien nog een stuk of zes andere mensen. Geen honden.
De zeehond had niets te vrezen.
Wij lopen altijd langs de vloedlijn. Maar ik zag ook twee mensen met een kind, vlak langs de duinrand lopen. Die konden de zeehond dus niet zien.
Toen ben ik ze  maar even gaan waarschuwen. Ik dacht dat het kind het wel leuk zou vinden om de zeehond te zien. Ze draaiden meteen om.
Ruim 35 jaar Egmond bedacht ik net.
En  hoewel het strand altijd fijn is, was dit de tweede keer dat we echt iets bijzonders zagen.  De eerste keer was het een zeepaardje. Klik. Eenmalig, jammer genoeg.

16 opmerkingen:

In de weer zei

Bijzonder. Wat mooi dat je ooit een zeepaardje zag.

KnutzEls zei

Dat is echt een geluksmomentje. Alsof op jullie lag te wachten,zo mooi!

Inge zei

Wat mooi en bijzonder!

Ageeth Mooij zei

Dat is genieten! En wat een prachtig zeepaardje ook, die ken ik alleen uit de dierentuin.

Jeanne zei

Wat een treffer, prachtig!

Els04 zei

wow!!!!!

Marthy zei

Wat een gelukkie! Ik heb al heel wat aan strand gewandeld maar nooit een zeehondje gezien.

miekequilt zei

Wat leuk!! Wij zijn ook strandfan ( vooral van Texel ) maar zagen nog nooit een zeehond.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Prachtig Bettie. De strandlopers zien we hier vaak, maar een zeehond zomaar op het strand is toch uniek!

Pippa's Hus zei

Dat is zeker bijzonder! Een geluksmoment. Dank voor het delen. Xx Esther

Vlimbouter zei

Wat een geluk. Wij zijn ook vaak aan het Noordzeestrand, maar een zeehond zagen we nog nooit.

Villa Zeezicht zei

Wow, dat is bijzonder!! Als kind-van-de-zee heb zelfs ik nog nooit een zeehond van zo dichtbij gezien! Echt een cadeautje.. en superleuk dat wij eventjes mogen meegenieten!!

Jolande zei

Wat hartstikke leuk en bijzonder dat jullie een zeehond zo goed konden zien.
Ik heb heel wat voetstappen op het strand in Egmond liggen, maar daar nog nooit een zeehond gezien.

Neeltje zei

Heb even heerlijk meegenoten van je wandeling!

Mrs. T. zei

Gaaf zeg. Heerlijk inderdaad: het strand.

Kitty zei

Ik zou er van volschieten als ik een zeehond zomaar op het strand zag (muts...). Zeepaardjes heb ik in mijn jeugd wel eens op een marktkraam gezien, gedroogd, net als zeesterretjes, als een soort decoraties. Bizar hè als je er aan terugdenkt... ik vind het zulke sprookjesachtige beestjes.