Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 januari 2017

Fittest

De gemeente Hoorn bood de inwoners van onze wijk, van 65 en ouder een fit-test aan. Voor vijf euro werd er een en ander onderzocht.
Ik twijfelde even, maar ik vond het initiatief heel goed, dus ik gaf me op en ging.
Op weg naar de sporthal met een leesbril, een agenda en  schone schoenen.
Die in de laatste vijf minuten nog snel even door mijn man werden gereinigd, want ze waren, anders dan ik dacht,  erg smerig. Zelf had ik geen tijd meer,  want ik moest natuurlijk nog iets makkelijks aan doen, haha.
Nog even dacht ik na over eventuele andere hulpmiddelen, maar die waren er niet. 
Er werd van alles onderzocht.
De bloeddruk werd gemeten en de glucose. De reactiesnelheid (de mijne was die van een 21-jarige, hoe is het mogelijk), de knijpkracht. De lenigheid van de schouder en de balans. Tot slot een wandeltest die ik heel goed aflegde, bovengemiddeld. Ha, is al dat gewandel toch niet voor niets.
Helaas werden ook lengte en gewicht  gemeten en de  bmi bepaald, maar daar wil ik het liever niet over hebben. (Trouwens doordat ik prednison gebruik, kan ik er niet veel aan veranderen).
Het was hartstikke goed georganiseerd.
En er deden heel veel wijkbewoners mee. 'He, hoe gaat het, hoe was je bloeddruk, ben je goedgekeurd?'
Fit-testen verbroederen blijkt!
Na afloop een broodje of een gevulde koek(!) en koffie of thee en fruit.
Tenslotte een adviesgesprek met een fysiotherapeut,  met suggesties over hoe beter of meer te bewegen.
Er waren tig vrijwilligers en er was ook een arts aanwezig voor als je echt in de problemen kwam of een vraag had.
Hoewel ik er eerst wat spottend over deed,  vind ik het echt heel goed dat de gemeente (sportopbouwwerk), dit organiseerde, samen met de sportverenigingen en de zorgverleners uit onze wijk. En ik ben blij dat ik er niet al te slecht van afkwam.

Ps.: Dat al dat wandelen dat ik doe, toch echt helpt, is nu al twee keer gebleken. Eén keer bij een fietsinspanningstest in het ziekenhuis en nu dus bij dat wandelgedeelte van de fittest.
Wandelen mensen, dat is het!

13 opmerkingen:

Vlimbouter zei

En worden er dan ook activiteiten georganiseerd om de fitheid van de buurtbewoners een beetje op te krikken? Wat een goed idee!

Bertiebo zei

Ja dat klopt. Daar kun je aan mee doen

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Els04 zei

tof!

Griemmank zei

Helemaal mee eens. Wij wandelen ook veel met Lola en het is een een beetje verslavend. Als het een dag niet gebeurt wegens druk of vreselijk rotweer, dan voelen we ons schuldig. Maar frisse lucht is goed en je conditie wordt er ook niet slechter van. Goed initiatief die 'test' bij jullie. Ik hoop dat het bij ons ook eens gedaan wordt. Doe ik zeker mee.

Het lieve leven... zei

ja heerlijk...wandelen! Mooi initiatief van jullie gemeente...want kijk eens wat het sociaal teweeg brengt. Alleen daarvoor al! En wat advies over zelfzorg en hoe fit je bent. Zorgen voor jezelf..helemaal goed! Groetjes Petra

In de weer zei

Nooit weg zo'n test. Wandelen of fietsen, beweging is altijd goed. Mede door zijn goede conditie was C. vorig jaar zo snel opgeknapt na de hartoperatie. Hij heeft alleen de pech dat het een familiekwaal is.

Jeanne zei

Zou ik ook wel eens willen, zo'n test. Goed initiatief!

Marthy zei

Wat hebben jullie een vooruitstrevende gemeente, dit vind ik echt een heel goed initiatief. Je zei het al, wandelen ig goed voor een mens. Als alle mensen die gepensioneerd zijn en dus alle tijd hebben per dag nu een half uur zouden wandelen....

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Inderdaad, wandelen, dat is het... Ik ben net terug van een wandeling van 7 km. Kiplekker voelt een mens zich daarna!

Mirjam zei

Wat fijn dat je zo goed uit die test kwam. Mag je best een beetje trots op zijn toch?
Wandelen is heerlijk, ik wandel sinds half september bij een groep 'Sportief Wandelen'. Drie keer anderhalf uur in de week, waarvan twee keer in de duinen en een keer bij een hardloopbaan. We wandelen, met tussendoor flinke versnellingen, en we doen er nog een aantal krachttrainingen naast. Dit onder gebeleiding van een trainer, dus niet zomaar wat doen op eigen houtje... Echt heerlijk vind ik het en ik ben nu aan het opbouwen om weer een aantal langere afstanden te gaan wandelen dit jaar. Volgende maand al gelijk 18 km bij Santpoort.
Ik heb er nu al zin in.
Dus ja, wandelen is het voor mij ook helemaal.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Marloeskreatief zei

Dat doen we hoor we wandelen wat af

Mrs. T. zei

wat een mooi initiatief zeg. En fijn dat het goed met je gaat.