Totaal aantal pageviews

dinsdag 10 januari 2017

Kaatseballen

Kaatseballen. Tegen de muur. Met twee of met drie ballen en liedjes erbij zingend. Wat heb ik dat veel gedaan, vroeger. Eindeloos.
Je ziet het nooit meer. Gek eigenlijk, want het was leuk en ook wel spannend.
Deze ballen heb ik een keer voor 20 cent op een rommelmarkt gekocht. Omdat ik ze mooi vind en ook met het doel om het ooit aan Anna te leren.
Dat zal wel niet lukken trouwens.
Toen ik nog werkte en gym moest geven heb ik het ook wel geprobeerd in de gymzaal met de klassen die ik toen had. Daar had je muren genoeg en ballen zat.
De kinderen vonden het even leuk, maar als het dan niet meteen ging zoals hun knappe juf (haha)  het voordeed, vonden ze er niks meer aan. Dus ik zag ze later niet ballend op het schoolplein terug.
En deze ballen? Ik vind ze nog steeds mooi, maar er zitten een paar niet te verwaarlozen deuken in. Ze werken niet goed meer. Jammer, want ik kan het nog wel.
Karel 1 brak zijn been, staande op een been.  Karel twee sprong in de Middellandse Zee, sprongetje erbij maken enz.
En een spel dat heette Klokslag 12. Je moest eerst 12 keer gewoon ballen. Dan kwam klokslag 11, andersom tegen de muur. Klokslag 10 was in de lucht. Klokslag acht, acht keer ballen met een klap ertussen. Zo was er bij iedere klokslag iets wat je moest doen. Had je de hele ronde afgewerkt begon je opnieuw bij 11. Net zo lang tot je het helemaal foutloos had gedaan.
Ja, ja, oma vertelt!
Maar eigenlijk snap ik niet waarom zoiets niet meer aanslaat. Nee, dat snap ik echt niet.

21 opmerkingen:

zeeuws knoopje zei

Leuke blog, heb ik vroeger ook heel veel gedaan.

Onliemie zei

Heerlijk was dat, dat kaatsen. Toen ik vroeger nog in de basisschool gym gaf, leerde ik het aan de kinderen. En het sloeg niet aan...Er werd alleen een beetje geoefend voor de punten die er aan vasthingen. Heel erg jammer. Wij deden dat trouwens niet alleen op school. Thuis werd er ook geoefend en daardoor werden we er zo handig in. Kinderen oefenen thuis niet meer... ze doen alleen nog computerspelletjes... :-( Nu in het hoger onderwijs leer ik hen jongleren en hoe moeilijk gaat dat bij sommigen. Ik vind dat zelf heel erg tof om doen en denk dan :" mijn basis legde ik wel bij het kaatsen op school vroeger". Zoals er qua beweging zoveel basis gelegd wordt als je klein bent en ook dat gebeurt heel vaak niet meer... Je wil niet weten wat ik tijdens mijn lessen allemaal zie en meemaak! :-(

KnutzEls zei

Deed ik ook, leuke herinnering.

izerina zei

Vroeger was er minder verkeer. Als wij kaatsten tegen de muur van het huis,moest je maar zelden stoppen voor een passerende auto.Ik heb het laatst nog geprobeerd en bakte er niet veel meer van.

Jolande zei

Oja De Karels dat heb ik vroeger ook veel gedaan.
Ik kan het trouwens ook nog steeds.
Laatst deed ik het nog met 3 sinaasappels in de lucht, tegen de muur leek me geen goed idee.

Els04 zei

ik heb de mijne ook nog!

Het lieve leven... zei

O ja..ik was er dol op...ik kan mij nog goed de geur van een nieuwe bal herinneren!! Achter ons huis was een klein winkeltje..dat heette Vrouwkje...Nou, zo heette het niet maar iedereen noemde het zo ;) En daar hadden ze springtouw aan de meter (rook ook zo heerlijk plastic hihi) en dus die ballen en verder heeeel veel Brabantia. Maar inderdaad...je kon gewoon tegen een muutje aan kaatsen en als er 1 viel dan rende je m achterna. Doe dat nu maar eens...je houdt als ouder je hart vast! Leuk blogje Bertie!

nadia zei

Oh wat vind ik dit leuk om te lezen, een echte jeugdherinnering voor mij (en ik ben nog geen oma....)

In de weer zei

O ja, heerlijk was dat. Ik kon het met 3 ballen maar laatst deed ik het met onze kleindochter maar was toen heel snel af. Zij vond het wel goed van mij dat het even nog lukte. Met 2 ballen dat gaat nog goed. En wat het verkeer betreft, we doen het gewoon in de tuin tegen de muur van het huis.

miekequilt zei

Wat een leuk verhaal. Echt ook uit mijn jeugd. Ken van het Karel versje alleen de eerste regel. Hoort bij hoelahoepen en elastieken. Gebeurt dat nog wel eens?

Griemmank zei

Ja, je had er natuurlijk wel doorzettingsvermogen voor nodig om het goed te kunnen. Oefenen en nog eens oefenen dus. Wij hadden niet zoveel afleiding als de kinderen tegenwoordig hebben en ook meer tijd/gelegenheid om buiten te spelen? Iets dat je jong heel goed hebt aangeleerd blijft vaak wel hangen.

Ferrara zei

Oh wat weer een heerlijk jeugdsentiment. Ik kon het ook met drie ballen. Ik heb het mijn kleindochter niet meer kunnen leren. Hopelijk lukt het jou wel.

Pippa's Hus zei

Oja kaatseballen! Ik vond het prachtig vroeger en ik kon het ook wel. Mijn kinderen deden het ook niet. Terwijl ze wel knikkerden enzo. XX Esther

Kitty zei

Bij ons mocht het in de gang, op drie hoog in Amsterdam :) Twee ballen en dan zelfs een klapje ertussen of met drie ballen, dat kon ik aardig goed maar of ik er nu nog iets van terecht zou brengen...?

Marthy zei

Ik heb het ook ontzettend veel gedaan, met drie ballen en was er goed in. Benieuwd of ik het nog kan, ga maar eens ballen kopen.

Matroos Beek zei

Ik snap het ook niet; Ik vond het heel leuk en was er ook zeer bedreven in. En die ballen... prachtig... Ik genoot ook altijd van de geur van die ballen;;;

Happy Earl Grey zei

Jammer dat er niet meer wordt gespeelt op deze manier en dat het geduld er ook niet meer is om het te leren. De ballen zijn prachtig, net zoals de herinnering. Hou die maar levendig :)
Groet El

Hanneke zei

Bij ons heette Klokslag Klokkenspel, maar verder was het, denk ik, hetzelfde.De Karels kenden we ook. Elastieken had ik noot gezien voor mijn kinderen het deden, ook niet op de scholen waar ik tot dan gewerkt had. Wat je ook niet meer ziet is touwtjespringen met volgen, ook met twee touwen tegen elkaar in, of met inspringen aan de 'verkeerde'kant, en individueel wat wij 'de hoge'noemden (twee keer draaien tijdens één sprong) tot het hele alfabet achter elkaar.

Vlimbouter zei

Wij deden het ook wel, maar niet zo vaak.

Mijn Kleurenpalet zei

Ja, 3 ballen hooghouden lukte toen wel. Wat ik ook erg leuk vond was "elastieken" of "handstandten" en dan met meerdere tegen elkaar tegen de muur.

Unknown zei

Weet jij waar je ze nog kunt kopen?