Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 januari 2017

London, Brixton

Er zijn nog steeds mensen die me vragen wat we nou toch elke keer moeten in dat London. 'Dat London' , dat geeft al aan dat ze niet voelen en/of begrijpen wat wij ervaren als we er zijn. Uitleggen kan ik het niet, ik kan alleen maar wat vertellen en wat laten zien.
Zo waren we deze keer naar de wijk Brixton. Dat is de wijk waar ooit rassenrellen uitbraken. Dat weet ik nog, het was ernstig.
Maar nu is het een kleurige wijk, met rafelrandjes, dat wel.
David Bowie is er geboren en zijn portret op de muur, is zo ongeveer het eerste wat je ziet als je uit de metro stapt.

Bowie is nog niet vergeten, dat zie je wel. Terwijl wij er waren, kwamen voortdurend mensen kijken, bloemen neerleggen en gewoon even stilstaan.
Er wonen veel Jamaicanen in Brixton en dat geeft de wijk een vrolijk aanzien. Vooral op de markt natuurlijk, maar ook in de vele winkeltjes en eettentjes die je er vindt.


Overal zie je uitingen van een vrolijke cultuur, al schemert de armoede er soms doorheen. Dat zie je ook.





We keken ook even binnen in een ruimte waar je paardenraces kunt volgen op televisieschermen en waar je  je geld kunt vergokken. Wat zo te zien veelvuldig gebeurde.

Ik ben het type dat nooit maar dan ook nooit zoiets zou moeten doen. Want ik vond het nu al hartstikke spannend en als je dan een keer wint, zou je nog een keer willen winnen. En nog een keer en dan... 
Er was nu een race bezig met drie paarden aan kop. Ik had meteen een favoriet en die won ook. Echt spannend. Ik houd ook van de boeken van Dick Francis die zich allemaal in de paardenracewereld afspelen.

Enfin, al met al een wijk die zeker een bezoek waard is. Het was nu koud, maar prachtig, helder zonnig weer en niet druk met toeristen. Maar ik denk dat er 's zomers meer muziek op straat zal zijn. 


Tenslotte kwamen we er ook nog achter bij een bezoek aan een klein, maar volledig warenhuisje, genaamd Morley's, dat Vincent van Gogh hier een tijd heeft gewoond. Hij werkte toen in Covent Garden en liep daar elke dag naar toe. En hij was verliefd op de dochter van zijn landlady. Ik moet daar nog eens even iets over lezen.


Nou zie je, dit was nog maar één onderdeel van een hele dag in London. Eén wijk nog maar. 
'Never a dull moment', is op London zo van toepassing. 
En dan doen we het nog heel rustig aan hoor. We stonden vroeger om acht uur buiten, en bleven tot 's avonds laat in de stad. Dat lukt mij niet meer. We starten niet meer zo vroeg en aan het eind van de middag kan ik niet meer zoveel. Maar dan nog.

17 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat jullie hebben met Londen , hebben wij met Parijs. Gewoon een beetje verliefd op die stad. En al zie je de wat mindere kanten ook , het blijft heerlijk om rond te lopen en nieuwe dingen te ontdekken. En ook ons lukt het niet meer om de hele dag buiten te zijn, maar in een hotelkamer is het ook leuk,de stadsgeluiden, tv: je bent in je geliefde stad, en daar gaat het om. Heerlijk!

Jeanette Renting zei

Wat jij/jullie hebben met Londen, heb ik/wij met Kopenhagen. Het voelt als thuis.

Jolande zei

Ik zal je nooit vragen wat jullie nou steeds in dat London gaan doen ;-)

Ferrara zei

Goed dat jullie, ook met een tandje, terug zo genieten. De firma F. ervaart hetzelfde en lost het op met hotels in of niet ver van het stadscentrum, bus en metrokaarten doen de rest.
Wat vaker pauze en je komt een heel eind.

Vlimbouter zei

Ook ik heb met Parijs wat jullie hebben met Londen. Ik begrijp het genieten dus volledig.

Bertiebo zei

Hahaha, Jolande... Nee dat lijkt me ook niet!!!

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Inge zei

'Wat doen jullie toch altijd in Oostenrijk of in Brussel of in Riga?' ' wordt me zó vaak gevraagd. Ach, we amuseren ons :-)

Mapi zei

Mooi die foto van het David Bowie muurportret ...

Pippa's Hus zei

Al die gekleurde jurken, wat vrolijk! Dat kunnen we wel gebruiken deze dagen.
Ik was ooit 1 keer in Londen maar zou wel graag terug willen. XX Esther

Els04 zei

ik hou ook van Londen! al een tijdje zin in Camden Town!

Marthy zei

Wij zijn geen stadsmensen, manlief zeker niet. Maar ik begrijp heel goed waarom je Londen of Parijs of Kopenhagen geweldig vindt. Geniet, en doe dat op je eigen manier.

Villa Zeezicht zei

Goh wat interessant! Londen kennen wij alleen vanuit die winterse periode, waarin ik pril zwanger was van onze Oudste.. moet je nagaan hoe lang geleden al ;o) Maar deze wijk kende ik niet, wat leuk om hier mee te gaan op ontdekking!!

Anoniem zei

Wat jij met Londen hebt, hebben wij met Berlijn.
daar is ook iedere wijk anders, en bij elk nieuw bezoek ontdekken we weer nieuwe dingen.

Annemieke

Mirjam Kakelbont zei

Nelson Mandela heeft er ook gelopen, zie ik.
Alleen al voor het portret van Bowie zou ik naar de wijk willen.
Toevallig is gisteren een vel van 10 postzegels met op elke zegel een album van hem te zien. En ik ken niemand bij wie ik ze kan bestellen, snik!
Mooie foto's. Ook armoede mag gezien worden...

Happy Earl Grey zei

Van Londen krijg je nooit genoeg, maar dat heb ik ook met Rome. Groet El

Anoniem zei

When men/women are tired of London, they are tired of life. [Samuel Johnson]