Totaal aantal pageviews

zondag 8 januari 2017

Louisa May Alcott

Ja als ik zo'n kaartje krijg (via Postcrossing uit Amerika), dan schiet ik onmiddellijk in de meisjesboekenstand.
Want hier zien we Louisa May Alcott en zij was de schrijfster van Little Women, hier vertaald als 'Onder Moeders Vleugels'.
Dat is een verhaal over de vier dochters van dominee March: Meta, Jo, Bets en Amy.Hun vader dient in de Amerikaanse Burgeroorlog en het gezin heeft het financieel moeilijk. De oudste dochters werken om in hun onderhoud te voorzien. De buurjongen Lauri bezorgt de meisjes vaak prettige afleiding.
Louisa Alcott schreef het boek losjes gebaseerd op haar eigen leven in 1868. Ze werd er rijk van omdat ze op aanraden van de uitgever niet ging voor een bedrag ineens, maar voor een paar cent per verkocht exemplaar. En reken maar dat dit boek is verkocht.
Ik heb het boek niet zelf, maar ik heb wel een boek getiteld: Meisjes blijven meisjes blijven meisjes. Daarin zijn fragmenten verzameld uit oude meisjesboeken. Door Wim Hora Adema.
Zo'n heerlijk boek.
Jet uit School-idyllen staat er natuurlijk in. En Joop ter Heul. En nog veel meer. En dus ook een stuk uit 'Onder Moeders Vleugels'.
Op een dag komt er bericht dat vader ernstig ziek is. Per telegram natuurlijk. Moeder wil er naar toe om het beste van het beste te brengen, maar er is geen geld. En dan doet Jo iets opmerkelijks. Ze komt op de proppen met 25 dollar. 'Maar kind waar heb je dat gekregen, ik hoop dat je niets overijlds hebt gedaan'. 'Nee', zegt Jo 'ik heb niet gebedeld, geleend of gestolen. Ik heb het verdiend en ik geloof niet dat u mij beknorren zult, want ik heb verkocht wat mijn eigendom was'.
Terwijl ze sprak zette Jo haar hoed af, wat een algemene kreet uitlokte, want haar mooi, dik haar was afgeknipt. 'Je haar, je prachtige haar, je enige schoonheid.....'

Nou, zo'n boek dus. En dan ga ik nu lekker eens even een poosje verder lezen!

Enfin, ik had dit stukje nog maar net geschreven, toen er weer een Postcrossingkaart kwam. Weer uit Amerika:

Op de kaart zien we werk van de beroemde Norman Rockwell. Uit 1937 en getiteld: The most beloved American Writer.
Degene die daar op haar ongetwijfeld ijskoude zolderkamertje zit te schrijven, diegene is Jo. Oftewel Louisa May Alcottt.
Alweer zo'n mooi toeval.
Louisa Alcott is een icoon, maar Norman Rockwell beslist ook. Allebei ook zo Amerikaans!!!
Ps. Die muizen zijn wel erg groot, vind je niet?

9 opmerkingen:

miekequilt zei

O wat houd ik van dit soort toevalligheden. En nu denk ik weer: zal ik ook met postcrossing meedoen? Toch maar eens kijken hoe het werkt.

Het lieve leven... zei

ja...ik vrees voor...ratten..;)
Heerlijk dit soort boeken, heel Amerikaans maar precies de juiste sfeer!!
Leuk...postcrossing!
Groetjes Petra

Inge zei

Dat boek heb ik gehad en verslonden!

elly zei

Leuk weer dit nostalgische blogje. Misschien een hint voor jou. Onder moeders vleugels is gratis te downloaden. Maar ook nog vele andere klassiekers. Ga maar een kijken op
https://www.bol.com/nl/m/boeken/digitaal-gratis/index.html

Marga zei

volgens mij zijn het ratten! brrrr

Marthy zei

Als jong meisje meerdere malen gelezen. Ik had er een hele oude uitgave van maar waar die gebleven is?

Vlimbouter zei

Meisjesboeken ... ik blijf ervan houden...

anja zei

Ik heb ze op zolder!!
Ook meerdere keren gelezen! Heerlijk!
Deze boeken gaan niet weg!
In de zelfde serie heb ik DE KOSTSCHOOL VAN MENEER BEER. Ook heerlijk!

Ageeth Mooij zei

Wat erg, om te horen dat je haar je enige schoonheid was!