Totaal aantal pageviews

donderdag 12 januari 2017

Vroedvrouw tegen wil en dank.

Het verhaal:  
Becky Myers is verpleegster, maar werkt gedurende de crisis, de depressie (in Amerika),  als vroedvrouw, omdat er niemand anders is. De echte vroedvrouw, daar op het platteland,  moet rust houden. Bovendien zorgt Becky voor Isaac Blum. Dat is een arts met wie ze lang heeft gewerkt, maar die nu helemaal niets meer kan, door een trauma.

Ik ben nog helemaal in de sfeer van Call the Midwife. En ik verwachtte dat dit net zo iets zou zijn.
Dat was het niet, maar het was toch wel aardig om te lezen.
Ik heb er lang over gedaan.
Omdat het boek geschreven is in hele korte hoofdstukjes, was dat geen probleem. Kon het rustig even wegleggen tot het volgende verhaal.
En intussen andere boeken lezen.

Vroedvrouw... Het woord alleen al. Vroed betekent wijs, bekwaam, geleerd.
En tsjonge wat heb je tijdens een bevalling een wijs en bekwaam iemand nodig.
Ik vind het een beetje jammer dat het woord is vervangen door verloskundige.
Dat verandert niets aan het feit dat het me een prachtig beroep lijkt. Meestal met een goede en blijde afloop, maar lang niet altijd natuurlijk.
Nog even terug naar het boek. Dat was dus wel aardig. Maar als je iets vroedvrouwerigs wil, kun je beter naar de serie kijken: Call the Midwife. Als je die nog niet gezien hebt.
Voor alle duidelijkheid: dit boek en die serie hebben helemaal niets met elkaar te maken. Behalve het onderwerp natuurlijk.

8 opmerkingen:

Jolande zei

Je moet nog even een O erbij zetten in de titel :-)

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bertiebo zei

Dankjewel Jolande. Geregeld!

Jeanette Renting zei

Ben van de week begonnen met de serie te kijken, en kan eigenlijk niet stoppen. Wat een geweldige beelden, maar ook wat een armoede in die tijd. Maar zoals altijd, liefde maakt veel goed.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Mooi al die verhalen over bevallingen... zelf had ik een heel nare bevalling, waardoor ik er nog steeds niet onbevangen naar kan terugkijken... dus ik laat dit boek en de serie aan mij voorbijgaan.

Mirjam Kakelbont zei

Het werk van een vroedvrouw kent zeker moeilijke momenten maar meestal heel blije.
Ik zag dat "Call the midwife" op Netflix staat, maar kijk zelden naar series. Maar ik houd het in gedachte dat jij het prachtig vond.
Warme groet.

anja zei

Ik heb indertijd ook genoten van CALL THE MIDWIFE!
Heb zelfs de CALL THE MIDWAIFE BLANKET gehaakt:-)

Elizabeth zei

Nou, ik moest ook meteen aan Call the Midwife denken...
Ik heb de serie gezien en ben er wèg van!
Ze moeten er hier thuis erg om lachen, maar m'n schoondochter snapt het; zij is zelf verloskundige..