Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 april 2017

Borduren

Zo  was het een half jaartje geleden... in een vlaag verstandsverbijstering ging ik beginnen aan een borduurwerk.
Vroeger heb ik heel veel geborduurd, vooral tijdens de zwangerschappen, maar ook daarvoor. Toen kwam er een tijd dat ik het niet meer zo leuk vond en trouwens ik kon het ook niet meer zo goed zien. Lenzen, bril, leesbril... het ging niet goed. De draad in de naald krijgen was al een probleem.
Maar nu kan ik het, zonder bril en zonder lenzen, met het blote oog dus, wel weer heel aardig zien.
Toen dat tot me door drong,  zag ik deze lap. Een randenlap wordt het genoemd.
Ik kocht het patroon, de stof en het borduurgaren en ik begon.
Viel dat even tegen. Het is echt heel moeilijk tellen en dus maakte ik in het eerste stuk een flink aantal fouten, waardoor het niet helemaal goed uitkomt.
Uithalen is ook echt lastig.
Ik heb het eerste blok maar even zo gelaten, ik zal later wel verzinnen hoe ik dat moet oplossen.
Natuurlijk had ik er al geen zin meer in, maar... ik heb mezelf gedwongen (na een paar maanden niksen) iedere dag minimaal een kwartier te borduren.
Onder het motto: iedere dag een draadje, maakt een hemdsmouw - cq randenlap -  in een jaar.
Al snel werd het meer dan een kwartier, minimaal moest ik de draad 'opmaken'.
Kon ik van de winter alleen onder een sterke lamp borduren, nu kan ik het ook op andere tijden doen, het is zoveel lichter. Ik ontdekte dat ik zelfs in de auto kan borduren, bij goed licht. Dus het schiet nu meer op.

Het zal best mooi worden denk ik, ik vind dat verloopgaren heel mooi en het werkt ook makkelijk. Vroeger borduurde ik met splitzijde, maar dit is makkelijker.
Ik toon nog even de complete lap:

Zo moet het worden, maar dan in 'mijn' kleuren.
Deze afbeelding komt van Borduurparadijs, klik en is ontworpen door Joke Trebbe de Nijs. Dat moet je ook maar kunnen hè, zoiets ontwerpen, zo'n geheel voor je zien. Of zou ze gewoon beginnen en zien wat het wordt? Hoe dan ook, ik vind het knap. Een knappe lap.
En nu maar doorzetten!

21 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een mooi patroon. Heerlijk dat je het goed kunt zien, dat lukt mij niet meer. Je bent nu zo ver dat je hem vast afmaakt.

Neeltje zei

Kunstwerk hoor! Mooi.

debora zei

hier ook dat probleem van het niet meer goed zien(hoort bij de leeftijd..)daarom doe ik het ook niet meer,alhoewel ik me deze week in de hobbywinkel(ging spullen halen voor creanamiddagjes met kleinkind)heb moeten bedwingen,ik zag daar zo'n mooie naailappen!

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

wat weer mooi dat je zo goed ziet. En wat heerlijk dat je jouw oude liefde voor het borduren weer oppakt, Wordt vast heel mooi.

Inge zei

Prachtig! Ik heb heel veel geborduurd, maar dat is al heel wat jaren geleden. Ik heb nu nog altijd een breivirus, denk dat ik het daar voorlopig bij hou. Maar wie weet volgt er ooit een blog over mijn borduurverleden.

Rubato zei

Wat een mooie lap!
Leuk, dat je weer bent begonnen.
Voor mij het zelfde, ook na 35 jaar ben ik enkele jaren geleden weer begonnen. En net al jij zonder bril, met het blote oog. Ik heb -8, dus houd ik het werk heel dicht bij mijn ogen. Veel borduurplezier.

Wieneke zei

Mooi patroon inderdaad. Dan zijn je ogen er op vooruit gegaan?

Ageeth Mooij zei

Ik vind het mooi! Ik moet opeens mijn bril met leesgedeelte afzetten voor priegelwerk.
Geeft een goed gevoel om zo door te zetten!

KnutzEls zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Jeanne zei

Mooi patroon. Wat ga je met de lap doen?

Bertiebo zei

Een mooie lijst er om heen denk ik

Jeanette Renting zei

Dat wordt heel mooi Bertie, en die fout, daar vind je vast een oplossing voor. En blijf denken, het is handwerk....wat je na lange tijd weer hebt opgepakt. Fijn zonnig weekend.

In de weer zei

Heel mooi, wat goed van je, en het past mischien nog wel mooi bij je nieuwe bank.

Els04 zei

chic!!!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Heel mooi! Ik heb bewondering voor deze kunst.

Vlimbouter zei

Ik heb ook het borduren herontdekt. (sinds mijn nieuwe bril) Een activiteit die helemaal zen maakt. En dat foutje? Dat ziet immers niemand.

Alet Venhuizen zei

Dat wordt vast en zeker mooi! Knap dat je de draad weer op pakt.

Marthy zei

En ik vind het knap dat je dat doet. Niets voor mij, brrr.

Bertiebo zei

Het is niet een foutje. Het is gewoon scheef, de onderkant is anders dan de bovenkant waardeoordeel de invulling niet kan kloppen

Bertiebo zei

Ja, mijn ogen zijn wat verbeterd, van -8 links naar -4. Maar dat is dan ook het enige dat vooruit is gegaan hoor. Ik reken verder nergens op, hihi.

Mapi zei

Wat leuk dat je weer aan het borduren ben, zelf heb ik het ook weer geprobeerd, maar wel met de juiste bril .....