Totaal aantal pageviews

woensdag 5 april 2017

Cissy van Marxveldt

Ah wat lief he.
Die rok met die blouse (let op de mouwen) en die strik.
Hier was ze nog een hbs-leerling genaamd Setske de Haan.
Later ging ze schrijven onder de naam Cissy van Marxveldt.
Er is een biografie over haar verschenen en bij de bespreking daarvan, verscheen deze foto.
Ik vind die foto zo leuk en haar dus ook.
Ik ga er van uit dat toch bijna iedereen Cissy kent van haar boeken.
Joop ter Heul natuurlijk, ook een hbsleerling, met haar vriendinnen verenigd in de Jopopinoloukico-club.
Uit m'n hoofd he, deze naam van die club

En deel twee waarin Joop trouwt, deel drie waarin ze een kind krijgt en deel vier met een dochter.
Verder een Zomerzotheid, waarin Pit verliefd wordt op een chauffeur, die erg leuk is maar ver beneden haar stand. Uiteindelijk blijkt de chauffeur toch van adel te zijn. Standenprobleem opgelost.
De Marijke-serie die ik nooit zo leuk vond, maar wel las want altijd nog leuker dan de verplichte literatuur op school.
Puck van Holten die in Engeland als au pair gaat werken en ga zo maar door.
Ik heb alle boeken van Cissy van Marxveldt verzameld en ze blijven leuk om te lezen.
Maar over Setskes leven weet ik niet veel. Ja, dat ze getrouwd was met een man die haar bedroog en dat ze twee zoons kreeg.
Dus ik ben erg benieuwd naar deze biografie, die, hoewel niet zo goed beoordeeld, toch wel wat informatie zal opleveren.
En altijd als ik ergens iets lees over Cissy van Marxveldt of over Joop ter Heul, wil ik weer een van de boeken lezen. Nu dus ook weer.
Terwijl ik toch ook nog heel wat ongelezen boeken op een stapel heb liggen. Toch wil ik dan even Joop, of Pit, of Puck.
Niks aan te doen.

18 opmerkingen:

miekequilt zei

Joop is zeker leuk. Misschien neem ik haar wel mee op vakantie. Een lekkere dikke pil is fijn om mee te nemen.

Antoinette van Schaik zei

Ik herlees ze nog regelmatig, ter afwisseling. Ik vind het heerlijke boeken, zo vertrouwd. Maar ik zou echt niet in die tijd willen leven. Alhoewel, dienstmeisjes, huishoudsters, chauffeurs...

Vlimbouter zei

Van deze schrijfster heb ik nooit een boek gelezen. Ik heb even gezocht en merk dat ze de Marijke - reeks in onze dorps-bib hebben. Net die boeken die jij niet zo goed vond. Maar misschien neem ik er wel eens eentje mee uit de bib, gewoon om een stukje in te lezen. Je hebt me namelijk nieuwsgierig gemaakt...

izerina zei

Helaas, er was vroeger geen bieb in ons stadje. En moest ik het meestal met geleende boeken van Lenie Saris doen

Bertiebo zei

Ah Saris, daar moet ik het ook nog maar eens over hebben

Bertiebo zei

Jaaaaah dat lijkt mij ook wel wat

Jeanette Renting zei

Die foto zou mooi zijn als poster. Wij hebben Karen Blixen op een poster hangen in de woonkamer.

Jolande zei

Op de laatste boekenbeurs zag ik het boek De HBS tijd van Joop Terheul liggen en dat heb ik meegenomen om nog eens te lezen.
Zomerzotheid zou ik ook nog wel eens willen lezen, data vond ik vroeger zo leuk.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Ken ik niet, maar spreekt me zeker aan.

Pippa's Hus zei

Wat een mooie foto, ik heb ook wel eesn boeken van haar gelezen. XX Esther

Jeanne zei

Dat is lang geleden voor mij. Maar er waren dagen dat ik weg was van de wereld, helemaal opgaand in het leven van Joop Terheul of een ander romantisch type.

Mirjam Kakelbont zei

De foto vind ik prachtig!
Haar boeken en die van Joop heb ik nooit gelezen. Ja, een stukje. Gewoon niet mijn soort boek. De een graag, de ander traag (-:

anne zei

Mooie foto ! De boeken van Cissy van Marxveldt heb ik vroeger verslonden, net als de boeken van Lenie Saris, Sanne van Havelte en nog vele anderen. Nooit heb ik ze meer ingekeken, misschien wel omdat ik bang ben dat het nu tegen zou vallen:). Echt jeugdsentiment.. Vroeger vroeg ik me nooit af, wie de mens achter de schrijfster was, nu zou ik het wel eens willen weten.


memvan7 zei

Grappig , juist die Marijke serie heb ik vaak herlezen en de Joop niet (komt mede doordat ik die wel thuis had en de ander niet). Later nog wel op de ereader gezet maar ook daar kon "Joop" mij niet boeien. Ik vind het nog steeds jammer dat ik mijn (2) boeken van Sanne heb weggedaan bij de laatste verhuizing En dat ik nooit de hele serie heb gelezen.

Bertiebo zei

Dat weet ik niet hoor. Bij mij is het naast de liefde voor oude meisjesboeken die ik verzamel ook gewoon jeugdsentiment hoor. De boeken waren ook in mijn jeugd al wat gedateerd. Ik weet niet hoe het zal zijn als je nu begint

Bertiebo zei

En ook over Sanne van Havelte moet ik het maar eens hebben, hihi

Marga zei

Juist, Sanne van Havelte, heerlijke boeken, af en toe lees ik de hele serie weer eens, achter elkaar!

Wieneke zei

Lenie Saris komt langs in de reacties, zie ik. Ze is in 1999 overleden, maar toen wij in de jaren tachtig in Rotterdam Hillegersberg woonden zag ik haar heel vaak. Ze woonde in een mooi huis aan de Bergse achterplas en haar werkkamer keek uit op de weg. Daar zat ze dan meestal voor het raam te typen. Natuurlijk deed ze ook boodschappen in de Dorpsstraat zoals alle Hillegersbergenaren dat deden. Het was een vriendelijke vrouw, maar ze was zeer op zichzelf. Ik heb wel wat boeken van haar gelezen, want mijn zus was er dol op en ik leende ze dan. Maar het was wel zoetig zwijmelwerk :-)