Totaal aantal pageviews

zondag 30 april 2017

De Geheime Tuin

Déze geheime tuin zag ik in een dorpje onderweg.
En ik moest meteen denken aan De Geheime Tuin, van Frances Hodgson Burnett. Een favoriet kinderboek dat ik echt misschien wel tien keer heb gelezen, als kind én als volwassene.
Bovendien een klassieker. Zo'n boek dat ieder kind eigenlijk zou moeten lezen. Maar misschien ben ik heel ouderwets hoor. Het boek is al erg oud. Uit 1911. 
Een prachtig verhaal over Mary, een verwend meisje dat in Engeland komt wonen nadat haar ouders in India zijn gestorven, tijdens een cholera-epidemie.
Mary is erg eenzaam, want de oom bij wie ze woont, is er bijna nooit. Hij is bijna altijd op reis, omdat hij zo verdrietig is, door het overlijden van zijn vrouw.
Dan ontdekt Mary een ommuurde tuin met een gesloten deur. Een roodborstje wijst haar waar de sleutel verstopt is en Mary begint de tuin te verzorgen. Langzamerhand en met behulp van Dickon, het broertje van een dienstmeisje in het huis, begint ze van de natuur te houden, krijgt ze kleur op haar wangen en kan ze ergens blij om zijn.
Verder is er nog een neefje, Colin. Een jongen die van zijn vader (Mary's oom) in bed moet blijven omdat hij anders  een bochel zal krijgen.
Met behulp van  Dickon, krijgt Mary Colin in de tuin en heel langzaam aan leert hij weer lopen.


12 opmerkingen:

Franca zei

Ik hou van dat boek!
Er is ook een oude versie van de film op dvd.
Een dvd van Warner Bros, die jou volgens mij erg aan zal spreken.
Met Maggie Smith en John Lynch in de hoofdrollen.
Gek genoeg hebben wij sinds een paar dagen ook een soort van "geheime tuin".
We hadden een fijne veranda , die we van de gemeente af moesten breken ( stond net in de wei en dat is geen bouwgrond), nu hebben we wegens veel wind een schutting geplaatst, met een deur er in.
Via de deur komen we nu dus in een mini "geheime tuin",waar ik ook een kruidentuintje heb.
Nooit gedacht nog eens een geheime tuin te krijgen!
groetjes, Franca.

Onliemie zei

Een heel romantisch boekje... en toch een verhaal dat blijft aanspreken zou ik denken. Wat een toestanden toch in die tijd. In bed moeten blijven omdat je anders een bochel krijgt. En zoiets heeft vast echt bestaan...
Mooie foto van die geheime Portugese tuin. Mooi luchtje ook... azuurblauw! Ik snak er naar!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een prachtig boek dat ook prachtig werd verfilmd... Ik zou het nog weleens willen lezen. Het is tijdloos en voor alle leeftijden, wat mij betreft.

Bertiebo zei

Wow, je eigen geheime tuin... Dat is wat!

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Villa Zeezicht zei

Ohh echt een van mijn favoriete boeken aller tijden!! Er is nu ook een prachtige nieuwe versie van uitgegeven, met schitterende illustraties door Inga Moor. Echt een aanrader, deze versie!

Marthy zei

Ik zou hoe dan ook over die muur willen klimmen en een kijkje willen nemen in die tuin. Zo'n muur met zo'n deur erin, het intrigeert me.....

Pippa's Hus zei

De voorkant van het boek vind ik al zo mooi! XX Esther

Anoniem zei

Hoi Bertie leuke blog heb je lees hem al een tijdje en begrijp dat je kaarten van roodkapje verzamel laat ik er nu een vinden bij de kringloop die wil ik je wel sturen maar heb geen adres van je, mail het maar naar marliescreatief@hotmail.com
dan stuur ik hem op vriendelijke groet Marlies

Jeanne zei

Bij oude muren met een deur moet ik altijd aan dat verhaal denken. Zo mooi!

Mirjam Kakelbont zei

Dit boek ken ik helemaal niet! Maar ik kan me voorstellen waarom het je getroffen heeft. Zowel de foto als de voorkant van het boek zijn prachtig.

Bertiebo zei

Wat ontzettend leuk, Marlies. Heel graag natuurlijk. Ik stuur je een mailtje