Totaal aantal pageviews

donderdag 6 april 2017

Krijten

Een van de meest bekeken stukjes hier op mijn blog, was dat over kaatseballen. Waarin ik me afvroeg waarom dat niet meer gedaan wordt.
Toch zijn er nog wel dingen van vroeger, op speelgebied, die tijdloos zijn. Stoepkrijten bijvoorbeeld. Deze foto maakte ik in Den Haag, op een vrij druk punt.
Deze kinderen hadden er plezier in.
Dat hadden wij vroeger ook. Wij hadden geen stoepkrijt in allerlei kleuren, maar waren al blij met een steen waar het ook mee lukte. Dat is niet veranderd.
Ook op school, op het schoolplein, ging ik als juf wel een krijten met de kinderen. Vooral als het lekker weer was natuurlijk, dat snap je.
Knikkeren... ik dacht dat dat ook tijdloos was en incidenteel zie ik het nog wel eens. Maar nooit meer zo als vroeger, dat het ineens knikkertijd was en dat dan iedereen aan het knikkeren was, iedereen. En dan urenlang.
Misschien is het wel misgegaan toen er tegels verschenen met een kant en klaar knikkerputje erin. Niks aan natuurlijk.
Touwtje springen zie ik ook bijna nooit meer. Op school af en toe, vooral als de juffen draaiden.
Maar dubbele bochten (met twee touwen)? Ik denk dat niemand dat nog doet.
Elastieken ook niet.Niet zo dat alle meisjes dat aan het doen zijn op het schoolplein. Hinkelen zie ik ook nog wel eens, maar niet vaak.
Al met al zie ik kinderen toch veel minder buitenspelen. Ik zie ze wel buiten, maar niet erg spelen. Meer hangen eigenlijk, chillen. Jammer toch!



21 opmerkingen:

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Heel jammer dat de kinderen de spelletjes niet meer spelen en vooral teveel binnne bankhangen met iPad. Een kwalijke evolutie. Ik hoop dat het tij mag keren.

Inge zei

Knikkers, potten vol stonden hier op de kamers van de jongens. En Flippo's. Ik weet niet of mijn zonen ook gehinkeld hebben trouwens, moet ik eens vragen.

izerina zei

Hier zie ik regelmatig de sporen van een speurtocht op de stoepen. En in de zomer zijn er veel waterpistolen.

Kitty zei

Waar mot dat heen met de kinderen van tegeswoordig... ;) Je hebt gelijk, er wordt te weinig gespeeld. Maar misschien kunnen wij als (a.s.) opa's en oma's daar iets in betekenen. Haha, ik zie mezelf al hinkelend voor de deur straks Bertie, doe je mee?

anne zei

Onze kleinkinderen van 6 en 8 zijn op het ogenblik veel aan het rolschaatsen, en nog even ,dan zijn ze weer veel in de speeltuin te vinden.

Bertiebo zei

Zeker, ik doe zeker mee. Ik heb toen onze oude buren er nog woonden op het pleintje getold. Ik kon het nog en Bert ook, maar ik had wel een soort muisarm na afloop. Toch was het leuk. Dus ik neem mijn tol mee

Bertiebo zei

Ja dat is waar, rolschaatsen zie ik ook wel vaak. Een speeltuin is ook leuk natuurlijk

Bertiebo zei

Ja dat is waar, rolschaatsen zie ik ook wel vaak. Een speeltuin is ook leuk natuurlijk

Bertiebo zei

Zeker, ik doe zeker mee. Ik heb toen onze oude buren er nog woonden op het pleintje getold. Ik kon het nog en Bert ook, maar ik had wel een soort muisarm na afloop. Toch was het leuk. Dus ik neem mijn tol mee

In de weer zei

Stoepkrijten wordt hier nog veel gedaan en toevallig zag ik laatst paaseieren liggen van stoepkrijt en heb ze meteen gekocht voor het eierenzoeken. Er wordt toch nog we veel buiten gespeeld maar op een andere manier. Onze kleinkinderen hebben een wade bord, skeelers 'n step, trampoline maar ook een springtouw en voetballen. Op school zijn niet alleen fietsrekken maar ook een apparte hoek voor de steppen en het wade bord en de skeelers mogen ergens binnen liggen. En wat zag ik deze week bij het oppassen, onze kleinzoon liet me zijn kunsten zien, touwtje springen op de trampoline. Bij ons op de hoek is een speeltuin en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Misschien is het in de stad anders maar hier, we wonen in een nieuwe en kinderrijke wijk, spelen ze nog volop buiten.

Els04 zei

Oh ja hinkelen, zo tof!!!

Ipie zei

Wist je dat er gemeenten zijn waar kinderen een vergunning moeten aanvragen om op straat te mogen krijten? In den Haag o.a.
Uit protest daartegen was het gisteren nationale "stoepkrijtdag"....
Te triest voor woorden toch dat een kleuter eerst naar het gemeentehuis miet voordat hij een hinkelaar mag tekenen...

Jeanne zei

Hoe jammer is het dan ook, dat er in diverse gemeenten een krijtverbod is. Stond gisteren in de Volkskrant. Gelukkig worden er vragen over gesteld en hopelijk gaat het stoepkrijten weer worden toegestaan op de openbare weg in de betreffende gemeenten.

Pippa's Hus zei

Jaaah wat was dat leuk, een hinkelbaan. Ik was er best goed in. ;-)) XX Esther

Ferrara zei

Wat een onzin, een krijtverbod. Stoepkrijt is niet watervast, verdwijnt bij het eerste beste buitje. Zwerfvuil is vele malen erger.
Gelukkig komt in mijn straat met het mooie weer ook de jeugd tevoorschijn. De spelletjes zijn divers, belletje trekken kennen ze ook nog. ;0))

anneke zei

En wat dacht je van Bokkie springen???????En de diabolo??????Groet,Anneke

Mrs. T. zei

Hier wordt nog volop buiten gespeeld hoor.

Marthy zei

Ik ga vaak met d kleinkinderen naar een speeltuin die gemaakt is in een nieuwbouwwijk in ons dorp. Daar zie ik kinderen ook wel hinkelen en verstoppertje spelen. Onze oudste kleinzoon voetbalt vaak met vriendjes buiten.

Neeltje zei

Ik heb het onze kleinkinderen geleerd. Elastieken, touwtje springen, knikkeren, stoepkrijten. Ze hebben het meegenomen naar school. Werkt als lopend vuurtje!

debora zei

ik leer toch ook wel al die oudere dingen aan mn kleinkind van 4jaar(ik werkte ook 30jaar met kinderen)en vind ze leuk.hier in belgie maken ze af en toe"een speelstraat"van je straat(dan wordt de straat voor bepaalde uren verkeesvrij gemaakt voor de kinderen)en is er volgende week ook weer een buitenspeeldag(dan wordt vanalles voor de kinderen voorzien omdat ze zouden buiten spelen)

Vlimbouter zei

Wij kregen op school van onze juf de krijt-stompjes die ze niet meer kon gebruiken op het schoolbord. Daarmee konden we dan krijten op de speelplaats.