Totaal aantal pageviews

maandag 3 april 2017

Kunst in het Haags Gemeentemuseum

Als je in Den Haag bent, kun je de Mondriaantentoonstelling in het Gemeentemuseum bijna niet missen.

Ook in Scheveningen niet. Je ziet Mondriaan, op deuren, ramen, in etalages, op vlaggen, enfin waar niet?
Natuurlijk brachten we met Odin in de wagen een bezoek aan het Gemeentemuseum. Het is niet alleen Mondriaan, maar ook Bart van der Leck.

Ik houd van Mondriaan, omdat je bij hem heel goed de overgang naar abstract kunt waarnemen. Van 'echte' schilderijen naar kruisjes of strepen.
Het was ook altijd leuk om die overgang op school te laten zien aan de kinderen. En dan natuurlijk snel zelf aan de slag met rood, geel en blauw.
Joost Swarte maakte in zijn boek 'En toen de Stijl',  een prachtig portret van Mondriaan


Maar Mondriaan zelf kon er ook wat van. Kijk, een selfie uit 1918


Ik houd dus van Mondriaan, maar eigenlijk houd ik nog meer van Bart van der Leck. Van zijn werk bedoel ik natuurlijk.

Bart van der Leck, Voetballers, 1913  
Bart van der Leck was eigenlijk de eerste die met die heldere kleuren, rood, geel en blauw experimenteerde. Mondriaan is zeker door hem beïnvloed.
Allemaal te zien in het Gemeentemuseum in Den Haag. Zoals ik al eerder zei, een heerlijk museum.

Als toetje, een geweldig toetje, was er nog werk te zien van de Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou.
Sandbox heet dit werk en ik vond het prachtig. En zeer verrassend.


6 opmerkingen:

Jeanette Renting zei

Oh, dat laatste werk is prachtig. Ken de kunstenaar niet.

Jeanne zei

Den Haag roept dus!

Ferrara zei

Bertie, wij kennen elkaar niet persoonlijk, maar begin maart dacht ik toen ik het Haags Gemeentemuseum bezocht. Bertie gaat hier vast een mooi verslag van maken. En kijk hier is het.
We zagen in Scheveningen in een etalage zelfs de handdoeken in kleuren van De Stijl gedrapeerd.

Het lieve leven... zei

Jaaa zo leuk hé...onze mooie stad is echt helemaal in de Mondriaansfeer. En het wordt steeds meer...rij maar eens vanuit de A12 het Haagje binnen...dan krijg je al een mooi Mondriaanwelkom. Hier op de Fred heeft vrijwel elke winkel wel een creatieve Mondriaanuiting bedacht...echt heel leuk! Lieve groet Petra

Emie zei

Aan het Mondriaan-jaar is niet te ontkomen en terecht. Als het me even lukt ga ik zeker nog naar het Gemeente Museum tijdens een kort bezoek aan NL.

Marthy zei

Schoondochter attendeerde me in Scheveningen op flatgebouwen waarvan de balkonhekken in Mondriaan motieven waren geschilderd. Echt leuk en ontzettend vrolijk.