Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 april 2017

Lusitania

Als ik de naam Lusitania hoor, denk ik aan een schip, een heel bekend schip, de Lusitania.
Helaas werd dat Amerikaanse schip in de eerste Wereldoorlog getorpedeerd door een Duitse onderzeeër, waarna het zonk.
De meeste opvarenden overleefden het niet.
Wij gingen overnachten in Hotel Lusitania en dat was een verkeerd hotel.
Of eigenlijk was het een prima hotel, op een plaats echter, waar we niet wilden zijn. Ik had er meteen al geen goed gevoel over.
 'Zie je nou wel, wie noemt zijn hotel nou naar een grote scheepsramp,  wat idioot,dat kan niet goed zijn'.

Dat was weer eens kort door de bocht en tamelijk kortzichtig bedacht van mij.
Want Lusitania was ooit de naam van een Romeinse provincie, zo'n beetje ter grootte van het  huidige Portugal. En daarmee was de naam van het hotel volkomen correct en zelfs wel aardig bedacht.
Het zal dus eerder andersom zijn geweest. De boot zal zijn genoemd naar die provinie.

Ik wist het eigenlijk ook wel: ik ken mijn Asterix heus wel hoor.
Het was alleen niet mijn eerste gedachte.

Kaartje gepikt van Internet.


Toch... het had gekund, zo'n rare naamgeving.
 Tenslotte zag ik ooit in Kopenhagen een reisbureau, genaamd 'Titannic'.
Persoonlijk zou ik bij een reisbureau met die naam, geen reis boeken!!!

7 opmerkingen:

Pippa's Hus zei

Wat was er eigenlijk verkeerd aan het hotel? Niet alleen de naam neem ik aan?
XX Esther

Ferrara zei

Wat ging er mis? Ik zie op mijn dashbord dat je in Evora was. Was het niet leuk daar?

Bertiebo zei

Ik was te vroeg met Evora

Bertiebo zei

Wat ik zei: het was een prima hotel, maar gelegen aan een snelweg. Je kon er niet wandelen, zelfs niet een klein stukje

Jolande zei

Nou gelukkig dan maar dat je hier maar een nachtje hoefde te blijven.

Jeanne zei

Och ja fout: bij snelweg en niet even de benen kunnen strekken. Ik zou ook teruggrijpen op die foutieve naamgeving.

Villa Zeezicht zei

Hahaha, een naam zegt toch heel wat..! De naam van dat schip kende ik niet, en dat reisbureau zou ik ook niet kiezen. Zo zijn er natuurlijk nog meer absurde namen, we kennen ze allemaal wel. De mooiste vind ik het rolstoelbedrijf van meneer Beenhakker! Echt, daar wil je geen rolstoel bestellen, toch?