Totaal aantal pageviews

dinsdag 4 april 2017

Verkleinwoordjes

Ik schreef er al eens eerder over, over het gebruik van verkleinwoorden, te pas en te onpas.
Ik vind het te onpas als er bijvoorbeeld door een verkoopster in een winkel gezegd wordt dat ze nog wel een leuk 'broekje' er bij heeft. Hallo, maat 44, hoezo een broekje?
Of iemand zegt dat ze even boodschapjes gaat doen. 
En zo zou ik nog heel wat voorbeelden kunnen noemen. Voorbeeldjes. Het is echt een dingetje, zeg maar.

Deze week zag ik op FaceBook een stuk van het Genootschap Onze Taal. Een stuk over woorden die eigenlijk alleen als verkleinwoord bestaan. Echt leuk.

'Met een gratis treinkaart maakte ik een uitstap naar het strand. Er waren veel dagmensen. Dat waren dolle pootbaders. Jochen sprongen haas-over en gingen kop-onder.
Een jong liep in zijn bloot en kreeg een stand. 'Je hemp aan' zei z'n moeder. 'Wil je nog een snoep? En straks krijg je ook nog een brood'.
Intussen maakte ik een praat met een vrind die op eigen hout was gekomen. Hij was keurig gekleed, om door een ring te halen. Hij had net een blauw gelopen en wond er geen doeken om: hij zocht nu een wijn en trijn.

Enzovoorts. Ja, die kunnen dus wel!

Grappig toch?

19 opmerkingen:

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

Dat is een gein en krijg je zomaar op je bord. groetjes Pauline

izerina zei

heerlijk zoiets

Inge zei

Sommige woorden zijn alleen leuk als verkleinwoordjes :-)

Wieneke zei

Heel leuk. Ik geloof niet dat in andere talen op onze manier verkleinwoorden worden gebruikt.

Vlimbouter zei

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik let er ook altijd op om niet steeds verkleinwoordjes te gebruiken als ik bij de kleuters ga voorlezen. Ze moeten van mij hun jas uitdoen en op een stoel gaan zitten (en niet hun jasje en een stoeltje)

Jeanne zei

Ik ben allergisch voor verkleinwoorden, maar deze zijn natuurlijk onmisbaar. Leuk!1

Els04 zei

grappig!

Ferrara zei

Wel eens een autoverkoper gehoord? Die verkopen de grootste bak nog in mini.
Onze taal, je krijgt er nooit genoeg van.

Pippa's Hus zei

Haha dat is zeker grappig. Soms zijn verkleinwoorden ook wel liever. Als je tegen iemand trut zegt is het niet zo aardig maar als je trutje zegt is het niet zo erg. Toch? :-)) XX Esther

Mirjam Kakelbont zei

Ik ben lid van Onze Taal en iedere keer als hun blad in de bus valt, ben ik blij.
Weet je dat er ook woorden zijn waar geen meervoud van bestaat? Bijvoorbeeld: rogge en rijst.
Het gebruik van verkleinwoorden probeer ik te beperken want vaak zijn ze overbodig.
Warme groet ♥

Jolande zei

Wat grappig.
Na de eerste zin had ik het nog niet door, want de familie zegt regelmatig ik moet een treinkaart kopen en in Belgie gaat iedereen op uitstap :-)
Bij de dagmensen viel de munt :-)

Hartstikke bedankt voor de Assepoester kaarten, ze staan nu op mijn blog.
Ik vind ze prachtig en ben er weer heel blij mee.

Marloeskreatief zei

Met woordfeud vind ik ze wel handig....ha ha

Kitty zei

Jahahaha, dat is zeker grappig. Ik vind verkleinwoordjes vaak wel leuk hoor. Als iets klein is (zo'n kleuterstoeltje bijvoorbeeld, sorry Vlimbouter) dan heb ik daar absoluut geen moeite mee. Maar ik krijg wel de kriebels als ze het over 'collegaatje' of 'vrouwtje' hebben of iets dergelijks. Dan kan ik het ook niet laten er meteen iets van te zeggen :)

Elizabeth zei

O heerlijk, hier houd ik wel van. Je hebt helemaal gelijk!

Mrs. T. zei

Erg leuk.

Bertiebo zei

Hahaha!

Het lieve leven... zei

Echt een 'dingetje' hé Bertie ;) Leuk stukje! Voor een aantal ben ik ook wel allergisch hoor...en sommige vind ik leuker als verkleinwoord bv 'hé mannetje' tegen mijn zoon als hij uit school komt. Ik zeg ook vaak 'hé man'..is eigenlijk ook best leuk. Nou ja...ik ben weer lekker duidelijk ;)

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Leuk, maar voor veel verkleinwoordjes ben ik ook allergisch. Zeker als men tegen oudere mensen op die manier praat... brrr...

Ageeth Mooij zei

Geweldig om te lezen! Ik ben allergisch voor centjes :-)