Totaal aantal pageviews

maandag 8 mei 2017

Eva

Eva is de moeder van Bregje Bleeker en zij, Bregje, baseerde haar boek op het leven en de dood van haar moeder. En ook over haar relatie met haar moeder en haar eigen houding.
Eerst gaat het over hoe haar moeder zich ontworstelde aan haar milieu, als eerste in haar dorp naar het gymnasium mocht, ging studeren, keihard werkte, kinderen kreeg.
Eva was zeer ambitieus,  perfectionistisch,  een doorzetter en uiteindelijk werd ze medisch hoogleraar,  nog steeds als een van de eerste vrouwen in Nederland. Een voorbeeld voor vrouwen van haar generatie.
Maar dan gaat het mis en als ze achtenveertig is,  krijgt ze een hersenziekte die dementie en lichamelijke aftakeling tot gevolg heeft.
Die aftakeling en hoe haar man en haar dochters daar mee omgaan, dat is op een prachtige, ontroerende wijze beschreven in dit boek.
Ook de invloed van zo'n ambitieuze vrouw op haar dochter is heel goed verteld.
Maar het mooie aan dit boek vind ik dat Bregje Bleeker zo ontzettend liefdevol over haar moeder vertelt en de moeilijke tijden heel positief beschrijft. Dat ze kan genieten als ze samen met haar moeder gaat winkelen, dat ze haar moeder moet wassen, de billen moet afvegen en dat ze daar dan toch nog iets moois in ziet.
Mijn eigen moeder is ook dement geworden en ik heb tot nu toe alle literatuur of programma's daarover gemeden. Dit is eigenlijk het eerste boek dat ik hierover lees en ik ben erg onder de indruk. Als het onderwerp je interesseert is het zeker een aanrader.
Ik zat nog een beetje te googelen en vond een link naar een mooi interview met de schrijfster. Een goed gesprek, waarin de tijd wordt genomen. Hier is de link: klik

9 opmerkingen:

Ria A.-S. zei

Dank je voor de link, ga ik straks naar luisteren. Het boek heb ik twee weken geleden gelezen.
Ontroerend. Gisteren las ik "De belofte" van Nadine Ahr. Ook een waargebeurd verhaal.
Vooral het verdriet en de dilemma's van de partner worden aangrijpend beschreven.
Ik ben telkens weer benieuwd naar jouw boekbeschrijvingen!
Mooie dag!

KnutzEls zei

Dat boek zet op mn bieb-verlanglijst. Ben (nog) niet aan zulke verhalen toe, maar het lijkt me een goed boek.

Inge zei

Met een vader (en zijn moeder en zijn opa) die leed aan Alzheimer, en met zelf MS hebbend is dit wat mij echt interesseerd en raakt. Ik ga dit boek zeker lezen, bedankt voor de tip!

Anoniem zei

De moeder van Nicolien van J.J. Voskuil, meer geschreven vanuit de optiek van de schrijver zelf. Wel heel goed boek.

miekequilt zei

Ach, jij bent dan net als ik, alles rondom dementie mijd ik. Maar als jij dit een mooi boek vind, ga ik het misschien ook wel lezen.

Anita Willems zei

Bedankt voor je stukje hier over. Ik ben de titel een keer tegen gekomen, sprak me toen ook al aan.

Mrs. T. zei

Bedankt voor de tip.

Unknown zei

Dat lijkt me een mooi boek. En het zit (hoera!) in m'n bol.com abonnement, dus ik heb het meteen gedownload en ga er straks meteen in beginnen, want mijn boek was net uit. Bedankt voor je recensie!

Vlimbouter zei

Dank je wel voor de tip. Mijn schoonvader is dement. Ik ga het dus zeker lezen.