Totaal aantal pageviews

maandag 15 mei 2017

Meisje met zeven namen

Een boek waarover ik al op diverse blogs wat had gelezen en dat wat ik las, maakte dat ik het zelf wilde lezen.
Het is het verhaal van een Noord-Koreaans meisje. Als ze opgroeit heeft ze eerst nog niet in de gaten dat ze onder een heel naar regime leeft. Een eng regime, een gevaarlijk regime. Maar haar wordt verteld dat het de beste plek ter wereld is met de meest fantastische leider die er bestaat en dat gelooft ze. Natuurlijk gelooft ze dat. Dat ze een openbare executie moet bijwonen als jong kind, vindt ze aanvankelijk normaal. Dat mensen op straat sterven van de honger, dat is niet normaal, maar zelf heeft ze geen honger. Haar moeder weet altijd wel wat te regelen en dat is te danken aan het feit dat ze tot een elite behoort. Wel is er altijd voorzichtigheid en  angst,want de verrader slaapt nooit en de kleinste dingen kunnen je verraden.

Als ze zeventien is, ontsnapt ze naar China  eigenlijk meer uit een verlangen naar avontuur dan uit idealisme. Terug kan ze niet meer en zo  laat ze haar moeder en broer achter in Noord-Korea. Haar vader die niet haar echte vader is, is dan al gestorven.
Uiteindelijk krijgt ze asiel in Zuid-Korea. Na jarenlange omzwervingen en narigheid.

Dit boek las ik in Portugal, precies op het moment dat er allerlei akelige berichten de ronde deden over de huidige situatie in Noord-Korea. We hadden natuurlijk geen krant en ook geen televisie, maar dat het spannend was, kwam over.
Vandaar ook dat ik het boek met extra belangstelling las.
En dan kan ik nu weer eens wat van de lange lijst afstrepen, op een of andere manier vind ik dat prettig. Huiswerk klaar! 
Maar dat het boek indruk heeft gemaakt, dat is het belangrijkste en dát is zeker!

7 opmerkingen:

izerina zei

Na dit boek kijk ik heel anders naar journaal items over Noord-Korea

Pippa's Hus zei

Dat is een boek die lang in je hoofd blijft spoken denk ik. Xx Esther

Bertiebo zei

Ja ik ook

Bertiebo zei

Ja, echt

Bertiebo zei

Ja ik ook

Mrs. T. zei

Ik zet hem op mijn lijstje. Heb er ook al wel wat over gelezen.

Neeltje zei

Bedankt voor de tip.