Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 mei 2017

Mr. Poppins

Een boek met de titel Mr. Poppins, daar ga ik op z'n minst even in kijken als ik het zie liggen in de bibliotheek.
Ik ben dol op Mary Poppins, van kinds af aan. Maar de gedachte dat er misschien een meneer Poppins zou kunnen zijn was nog nooit in me opgekomen.
Dus ik keek en nam het boek mee, want het beviel me.

Het verhaal:
Juf Sonia vraagt op een dag aan de kinderen uit haar klas wat ze later willen worden. Drie kinderen willen voetballer worden. Een meisje, Nazia, wil prinses worden en de hoofdpersoon in dit boek, Guille (van Guillermo) wil het liefst Mary Poppins zijn. Let wel: ZIJN, niet worden. Zijn juf begint zich een beetje zorgen te maken over Guille. Hij is geobsedeerd door Mary Poppins, een beetje meisjesachtig, intelligent maar verlegen en met weinig vrienden, alleen Nazia.
Sonia roept zijn vader op om haar zorg over Guille te delen. Ze wil ook dat de schoolpsycholoog met Guille gaat praten.
Vader Manuel is er aanvankelijk niet voor.
Hij heeft geen baan en zijn vrouw, Guilles moeder, is in het buitenland voor haar werk. Maar hij geeft toch toestemming en Guille mag praten met Maria, de schoolpsycholoog. Deze Maria begrijpt de zorgen van Sonia en zij is vastbesloten om er achter te komen wat er precies met Guille aan de hand is.

Tsja en dat wordt inderdaad heel duidelijk. Maar dat kan ik hier dan jammer genoeg niet vertellen.
Ik vond dit het beste boek dat ik de laatste maanden heb gelezen. Het boeide me van de eerste tot de laatste bladzijde. Ik had al vrij snel begrepen wat er aan de hand was, maar dat maakte helemaal niks uit. Het boek blééf boeien.
Ook heel goed en duidelijk geschreven. Vanuit verschillende perspectieven: van Sonia, van Maria, van Manuel en van Guille.

De schrijver heeft er een prijs mee verdiend, die voor het beste jeugdboek in Catalonië.
Ha, een jeugdboek dus. Dat wist ik niet, het boek stond hier in de bieb niet bij de jeugdboeken, maar bij de psychologische romans.
Het kan me niet schelen in welk hokje het wordt gestopt. Ik vond het boek echt prachtig. Ontroerend ook!

10 opmerkingen:

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een goed kinderboek wordt door volwassenen graag gelezen. Het is voor alle leeftijden. Ook de kaft spreekt aan!

Emie zei

Jij hebt een neus voor goede boeken en ik geniet altijd alleen al van je beschrijvingen.

anne zei

Je weet iemand wel nieuwsgierig te maken :), ik ga kijken of ik het kan vinden;bedankt.

Marlou zei

Hoi Bertiebo!

Ik ben meteen nieuwsgierig, want wat een leuke recensie!
En dat het een kinderboek is kan me niks schelen.
Van de week heb ik "Fausto Koppie" gelezen. Dat was jaren geleden een kinderboekenweekgeschenk. Heerlijk!

Deze ga ik gewoon ook lekker lezen en dan geef ik het door aan mijn kleindochter...
Dank je wel voor de tip en een heel prettig weekend!

Marlou

.

Els04 zei

tof!

Vlimbouter zei

Dit wil ik lezen!Ik heb het boek meteen gereserveerd bij de bib.

Bertiebo zei

Benieuwd wat je er van vindt

Bertiebo zei

Malou ik weet niet hoe oud je kleindochter is he maar dit is eerder young adult dan kinder

Ria A.-S. zei

Vandaag heb ik het boek gelezen. Ik kon er niet mee stoppen, echt prachtig.
Dank je voor alle besprekingen die je al hebt gedaan. Ik heb er al veel moois door gelezen.
Mooie zondag!

Bertiebo zei

Dat vind ik leuk, Ria. Ja als ik een boek aanraad vind ik het leuk als iemand anders er net zo van geniet als ik dat deed.