Totaal aantal pageviews

maandag 22 mei 2017

Schoon

Toen ik een paar dagen geleden mijn deur uit kwam, zag ik dit:
kinderen die met een grijper en een vuilniszak bezig waren om rotzooi uit onze voortuin te halen.
Met voortuin bedoel ik het verschrikkelijke gemeenteplantsoen.
Zo'n plantsoen dat er niet uitziet, waar af en toe een beetje gesnoeid wordt door de gemeente en dat heel veel ergernis oproept bij ons.
Maar goed, die kinderen riepen geen ergernis op. Integendeel.
Ze waren fanatiek bezig, vonden trouwens niet veel hoor, hier.
Ik vroeg aan de juf (of misschien was het een begeleidende moeder) welke groep het was.
Groep 5, dat had ik al gedacht. Van de dichtstbijzijnde school.
Groep 5.  Dat is ook een heel geschikte leeftijd. Ik denk dat deze kinderen, door dit initiatief van Schoon, door de ervaring die ze opdeden, nooit zo maar rotzooi op straat of waar dan ook zullen gooien.
Er zijn natuurlijk lessen aan vooraf gegaan. Er zal in ieder geval gepraat zijn in de klas.
Deze kinderen hebben iets belangrijks geleerd. En zoals het spreekwoord zegt: Jong geleerd, oud gedaan!!!

Schoon: klik

13 opmerkingen:

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een goede attitude die zo vroeg mogelijk moet worden aangeleerd.

KnutzEls zei

Goed initiatief.

Jeanne zei

Ik hoop dat ze het vasthouden.

Het lieve leven... zei

Wat een mooi initiatief! Misschien dat ze het als puber loslaten en alles op de grond laten vallen...duhhh boeien!!!! ;)maar daarna komt het vast weer helemaal goed!

Marthy zei

Niet alleen de school maar ook ouders hebben hier een taak.

Wieneke zei

Ik blijf heel hard hopen dat dit soort uitstekende activiteiten vruchten afwerpt. Ook als die leuke 5-groepers eenmaal ca. 16 jaar zijn. Dan is het weer enorm stoer om meegebrachte blikjes en zakjes om je heen te strooien.

Neeltje zei

Zwerfafval ruimem, ik doe het geregeld in onze straat. Niet dat er veel ligt hoor. Maar ligt er wat dan ruim ik het op. Idee van mijn kleindochter. Zij doet het bij hen in de buurt.

Marlou zei

Heee Bertiebo,

wat een fijne opdracht voor die kindertjes.
Ik vind het mooi, dat de juf dit organiseerde...
Ik doe het zelf ook, hier in de buurt. Troeptrimmen noem ik dat.
Soms een hele zak vol...

Gewoon, met plezier, omdat het er beter uitziet!

groetjes van Marlou

.

Pippa's Hus zei

Wel mooi dat de kindjes daar zo fanatiek me bezig zijn. Maar ook wij volwassenen moeten allemaal ons stentje bij dragen. XX Esther

Els04 zei

knap!

Onliemie zei

Jammer dat het een utopie is "jong geleerd, oud gedaan"! Hier wordt dit op de basisschool en met jeugdbewegingen ook georganiseerd... en toch zie ik bij onze grotere leerlingen nog steeds dat ze heel vaak hun afval zomaar ergens smijten. Heel erg vind ik dat. Onlangs was er deze vrouw op Tv bij "iedereen beroemd". Kranig zou ik zeggen! https://www.facebook.com/iedereenberoemdtv/videos/1018716281591658/

Mrs. T. zei

Precies!

Kitty zei

Wat er nou zo verschrikkelijk is aan het plantsoen weet ik niet hoor. Ik zal er toch eens op letten als ik er lags rijd.