Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 oktober 2017

Een mooie dinsdag

Afgelopen dinsdag was een mooie dinsdag. Kijk maar, het stáát er:


We brachten deze dag door in Doesburg. Een tijdje geleden toen we in Zutphen waren, zag ik steeds Doesburg op de borden staan en toen wist ik ineens weer dat ik daar altijd nog eens naar toe wilde. Dat is dus nu gebeurd.
Wat een leuk en mooi stadje is dat zeg en wat was er veel te zien en te beleven. De foto hierboven maakte ik in de historische boekdrukkerij De Arend.
De scepter wordt er gezwaaid door hem:


Mijn schoonvader was vroeger letterzetter. Hij vond dat digitale helemaal niks en deze meneer ook niet denk ik.
Dus er wordt gewerkt met losse loden en houten letters. Daarvan zijn er een heleboel. Allemaal gesorteerd in prachtige letterbakken. Al het materiaal dat je er ziet is door de eigenaar verzameld.

Hij heeft er een interessante en  ruimte en drukt er heel wat af. Erg leuk om te zien. We waren de enige belangstellenden en dus nam hij alle tijd om ons van alles te vertellen.
Er waren kaarten te koop en prachtig gedrukte gedichten. Die kaarten, daar moest ik wel om lachen


Nou en dat was dan nog maar een ding van Doesburg.  Wordt vervolgd



13 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Oh, wat leuk al die letters en een meneer met verstand van zaken!

Alet Venhuizen zei

Prachtig al die letterbakken. Om een beetje jaloers op te worden.
Ik wens je een fijn weekend daar!

Jeanette Renting zei

Doesburg, daar wik ik ook altijd nog eens heen. Weer een reden om te gaan, deze blog van jou. En hier zijn de letterbakken voor bedoeld he, voor deze mooie letters.

Fien. zei

En volgende keer maar koffie komen drinken. Wij wonen op 10 minuten rijden van Doesburg.
Het is een leuk stadje. Ik winkel er wel eens, maar wil er niet wonen. Het is of het oude centrum, of de nieuwbouwwijken die ik niet geweldig vind.
Maar onze provincie is nu op zijn mooist met al die bomen in herfsttooi.

Sjoerd zei

Het lijkt me een heel leuk beroep wat die man heeft.

Ferrara zei

Leuk stadje. Lalique gedaan?
De hele omgeving is de moeite waard, je kunt er heerlijk fietsen.

Villa Zeezicht zei

Heerlijk om iemand te ontmoeten met ziel voor zijn (uitgestorven) vak! En Doesburg, dat staat ook al járen op mijn lijstje ;o) Ik kijk dus met belangstelling mee!

Bertiebo zei

Ja. En daar kom ik nog op terug
De omgeving kende ik Wel? Inderdaad prachtig. De IJssel vind ik misschien wel onze mooiste rivier

Bertiebo zei

Lijkt me leuk, Fien

Bertiebo zei

Lijkt me leuk, Fien

Bertiebo zei

Ja. En daar kom ik nog op terug
De omgeving kende ik Wel? Inderdaad prachtig. De IJssel vind ik misschien wel onze mooiste rivier

hanneke zei

Ik heb ooit gewerkt op een school waar elke klas zijn eigen letterbak had om de eigen teksten te drukken. Het was veel werk, eerst alles letter voor letter zetten en dan blaadje voor blaadje drukken, maar het was wel heel leuk.

Els04 zei

tof!