Totaal aantal pageviews

maandag 23 oktober 2017

Mosterd

Sowieso is het leuk om in Doesburg rond te lopen. Helemaal op zo'n herfstige dag, maar niet koud en met die speciale zon, vorige week dinsdag. Een mooi oud stadje, dat is het.
En de omgeving is prachtig. Ik vind de IJssel geloof ik onze allermooiste rivier. Die omgeving kende ik al, de IJssel ook, maar Doesburg dus niet.


Het stadje staat bekend om de mosterd. Ik ben een liefhebber van mosterd, dus in de Doesburgsche Mosterd- en Azijnfabriek rondkijken en ook nog een rondleiding krijgen, dát was weer eens een spekkie voor mijn bekkie.

Ik leerde dat je eigenlijk alleen maar mosterdzaad nodig hebt en azijn.
Dat is alles.
Je laat de mosterd weken in de azijn en dan maak je het zacht in een vijzel. 'Kan ook heel goed met een jeu de boulesbal' vertelde de baas.



Oh ja en er moet wat zout bij.
Hij liet het natuurlijk ook allemaal met de echte apparatuur zien. Want dit is wel een soort museum, maar het is ook een bedrijf.



En aan het eind waren er toch mooi weer een paar potjes mosterd gemaakt voor dat bedrijf.
Wat ik leuk vond was dat hij vertelde waar de uitdrukking 'Dat is mosterd na de maaltijd' vandaan komt. Mosterd heeft namelijk een neutraliserende werking op vet, op vet eten. Als je dus mosterd eet na de maaltijd, heeft het eigenlijk geen zin.
Ook leuk: er staat een uiterste verkoopdatum op de potjes. Dat is onzin, het moet van de wet, maar mosterd, mits koel en donker bewaard, bederft nooit. 
Ik vind mosterd heerlijk, maar ik neem het niet vaak. Omdat ik altijd heb gedacht dat het heel erg zout is. Dat werd ontkend. Er zit maar heel weinig zout in werd ons verteld.


In het winkeltje waar je allerlei leuke  (Keulse) potjes mosterd kon kopen en ook deze simpele pot,  keek ik nog eens op het etiket. Er zit per 100 gram 1 gram zout in. Dat betekent dat er in deze pot 6 gram zout zit. Hmm, dat lijkt me toch niet zo weinig. En toen ik het thuis even heb gewogen, was het inderdaad niet zo weinig.
Maar ik kocht er toch een pot, natuurlijk. Je bent in Doesburg of je bent het niet. We kregen er trouwens nog een paar recepten bij en die ga ik zeker eens proberen.
Ik wilde Doesburg ook niet verlaten zonder mosterdsoep te hebben gegeten.
Dat deden we dus en die was heerlijk.

13 opmerkingen:

Kitty zei

Dus ik kan beter wél mosterd op mijn bitterballen nemen... ;)
Ik heb nog ergens een lekker recept voor mosterdsoep voor je, ga ik even opzoeken.

izerina zei

Dit soort weetjes is leuk om te lezen

Marlou zei

Goeiemorgen Bertiebo,

jaaaa!
Ik houd ook van mosterd!
En dat het zo gemakkelijk te maken is wist ik niet.
Doesburgse mosterd... lijkt me goeie!

Groetjes van Marlou

.

Elizabeth zei

Ik ben nog nooit in Doesburg geweest...
Leuk om even met je mee te lopen en te genieten!

Anoniem zei

Mosterd-zaad is bloeddrukverhogend net als zoethout zeg maar. Dus niet het zout is de boosdoener in de mosterd, want je neemt meestal n klein likje ergens op/bij.

Wieneke zei

Er zit inderdaad aardig wat natuurlijk zout in mosterd, net als in ei. Het gaat niet zozeer om het zout als wel om het natrium gedeelte in zout, dat niet zo goed is. Je kunt er van uitgaan dat ca 1/4 deel van zout natrium is. Ik moest me er in verdiepen omdat echtgenoot natriumarm moest gaan eten. Dat is helemaal niet erg, want je kunt heel veel met kruiden (vers of gedroogd) opvangen.

Een gezond mens mag max 6 gram zout per dag. Daar ben je zo aan, want ook al voeg je zelf nergens zout aan toe, het zit in ontzettend veel dingen. Mosterd ga je niet met scheppen vol zitten eten dus een beetje kan helemaal geen kwaad.

Leuk is dat altijd: zo'n ambachtelijk museum.

Het lieve leven... zei

Leuk! Ik ben ook dol op mosterd. Afgelopen voorjaar waren wij in Monschau wat ook een mosterdstad is. Hihi...ook daar gingen wat potten mee naar huis...yam..van die lekkere grove! We doen er heel lang mee dus dat zout wordt verdeeld in heel kleine porties ;)

KnutzEls zei

Een likje mosterd kan geen kwaad, maar hele potten oplepelen....Dat doe je toch niet. Dat het mosterdzaad bloeddrukverhogend werkt wist ik niet. Zo leren we telkens wat bij. En Doesburg is leuk, wij waren er ook vorig jaar.

Sjoerd zei

Het is in ieder geval gezonder dan mayonaise..... Het lijkt me leuk als je weet hoe ze het maken.

sjannesblog.com zei

Ik ben geen mosterd fan, maar bekijk het spul nu toch weer anders. Leuk!

Mapi zei

Wat een leuk bericht is dit weer ...

Mirjam zei

Geweldig, je leert altijd zo veel van rondleidingen vind ik. Prachtig om dit allemaal te zien. En ja, 6 gram is echt niet zo heel weinig hoor, maar het ligt er maar aan wie het zegt natuurlijk. Je hebt weer een heerlijk uitje gemaakt. En wij hebben er ook nog wat van opgestoken. Mooi is dat.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Marthy zei

Ik weet niet meer waar maar ben ook ooit in een mosterdfabriekje geweest. Vanavond een heerlijk gerecht gemaakt met mosterd.