Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 oktober 2017

Snel en simpel koken

Snel en simpel koken, dat is wat ik wil als ik moet koken.
Een enkele keer kan ik wel eens plezier hebben in een ingewikkeld gerecht of baksel, maar meestal niet en het allerliefst kook ik helemaal niet.
De titel van dit boek, van Jamie Oliver sprak me dan ook zeer aan. Bovendien worden er per recept slechts vijf ingredienten gebruikt en ook dat spreekt me zeer aan.
Jamie gaat er wel vanuit dat je zout, peper, olie en azijn hebt, dat rekent hij niet tot de vijf ingredienten. 
Het boek is nog niet zo lang uit, maar al aanwezig in de bieb. Ik reserveerde het en was denk ik de eerste of de tweede.
Er zijn verschillende hoofdstukken met daarin bijpassende recepten. Salades, pasta, eieren, kip, vis, groenten, rund, varken, lam, rijst&noedels en zoetigheid.
Deze foto komt uit het hoofdstuk salades. Ik maakte hem en het was heerlijk. Ik deel het recept met jullie en daarna zal ik moeten beslissen of ik dit boek ga aanschaffen. Eigenlijk heb ik kookboeken zat, maar dit is echt een handig boek. Lenen uit de bieb zal niet al te vaak lukken ben ik bang, dus... ik denk er nog even over.
Recept.
Nodig: 1 flespompoen, 1 volle eetlepel rozenharissa, 2 rijpe avocado's, 100 gram gemengde sla en 1 bol mozzarella, 25 gram.

Oven aanzetten, 180 graden. Pompoen met pitten en al in grove stukken snijden en inwrijven met harissa. In de braadslede met 1 el olijfolie, peper en zout. 50 minuten in de oven.
1 eetlepel rodewijnazijn en 1 eetlepel olijfolie mengen met peper en zout. Avocado's schillen en in plakjes snijden en met de sla mengen met de dressing. Pompoen met twee vorken uit elkaar trekken. Verdelen over de borden met de sla en de mozzarella.

Je ziet het, heel simpel. En dan heb ik gewone harissa gebruikt. Met rozenharissa zou het vast nog lekkerder zijn. 


10 opmerkingen:

klaproos zei

ja heerlijk is dat snel en simpel én lekker, :-) daar hou ik ook van, en soms.... wil ik me dan wel eens werpen op een heel groot recept, waar veel tijd in zit, maar dan alleen als er vrienden komen eten, ik vind koken leuk, opeten nóg leuker :-)

Villa Zeezicht zei

Leuke tip! Ik ken het boek niet, loop een beetje achter denk ik met Jamie ;o) Maar ik ga eens kijken of ik het ook kan lenen!

Els04 zei

oh mmm!

pourquoi pas ??? zei

Wat leuk, we hebben een kookboek gewonnen en mogen kiezen welke, ik dacht meteen aan deze. fijne dag

izerina zei

Weet je,dat er op dit moment uitzendingen zijn op 24 kitchen ,waar Jamie die gerechten klaarmaakt? Ik kijk er naar en heb al iets geprobeerd.

Matroos Beek zei

Lijkt me heerlijk. Bedankt voor het recept. Ik ga het proberen een dezer dagen.

Anoniem zei

Voor je verjaardag/Sinterklaas/Kerst vragen?

Sjoerd zei

Ik ben er ook heel hard over aan het nadenken om het boek te gaan kopen. Ik heb er ook al een recept uit gemaakt met zalmburgers...

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ziet er heerlijk uit.
Ik ben gek op salades, dus ... deze ga ik een keer maken.
Zal de ingrediënten even overschrijven...

groetjes van Marlou

.

schrijfselsvanmij zei

Hm, lekker!