Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 oktober 2017

Weg van jou

Ik heb een paar keer hardop zitten lachen in de bioscoop en dat was best lang geleden. En aan het eind was ik ook nog eventjes een moment in tranen.
Het gaat hier om de romkom 'Weg van jou'. Een Nederlandse speelfilm, geregisseerd door Jelle de Jonge (zoon van Freek) en met in de hoofdrollen Katja Herbers en Maarten Heijmans en ook met een heel stel mooie bijrollen, o.a. Elise Schaap en Imanuelle Grieves. (Die laatste twee waren zooo grappig).

Kijk, dit is Katja Herbers, ze is mooi, maar vooral een hele goede actrice, vond ik. Meestal laat ik hier de flyer zien, maar die is zo stom dat je er dan misschien niet naar toe zou  willen.
Dat zou niet ernstig zijn hoor, maar wel jammer!
Dus ik heb wat foto's in de bioscoop gemaakt. Dat is niet makkelijk, zoals je ziet, haha.



Het verhaal:

Evi woont in Rotterdam en staat op het punt uitgezonden te worden naar Rio. Voor haar werk. Haar vriend wil wel met haar mee. Nou, Evi  wordt inderdaad uitgezonden, maar niet naar Rio. Terneuzen gaat het worden. Evi vindt het verschrikkelijk. Wat moet ze daar in het verre Zeeuws -Vlaanderen.
Haar vriend gaat niet mee.
Maar ze gaat en moet er voor zorgen dat de bouw van een nieuwe zeesluis geen verdere vertraging gaat oplopen. En in het begin is het inderdaad treurigheid alom, met mensen die ze niet verstaat, met een actiegroep die dwars ligt, met een huis waar ze het niet fijn vindt.
Maar langzamerhand gaat het allemaal beter en ontdekt ze én Zeeuws -Vlaanderen én de liefde.

Voor mij persoonlijk was het bijna een must deze film.  Dat komt omdat ik lang in Terneuzen heb gewoond. Hoewel mijn moeder geen zeurderig mens was, helemaal niet en ik het toen niet heb gemerkt of geweten (ik was twaalf), heeft ze heel veel later wel eens verteld hoe verschrikkelijk ze het vond om in Terneuzen te gaan wonen.
Ik vond het ook erg toen. Ik verstond de mensen ook niet. Het was voor ons een nieuw en niet gemakkelijk begin.
Vervolgens heb ik er gewoond, geleerd en gewerkt en hoewel het na de start een gelukkige periode is geweest, was ik blij toen ik er wegging.
Daar snap ik zelf niets van, want ik ben nu heel erg dol op Zeeuws-Vlaanderen. Het is er prachtig. De kust, het Belgische achterland. Alles eigenlijk. 
Als ik geen kleinkinderen had in de randstad, zou ik er zo weer willen wonen.
Gek he, hoe een mens kan veranderen.

Terug naar de film. Ik vond het echt de leukste film die ik in tijden heb gezien.  Met prachtige beelden van het land waar ik van houd.
Met een lach en een klein traantje. Zonder zorgen.  Goed gespeeld!
Gewoon een mooie middag amusement. Heerlijk. En dus is hier de trailer!





18 opmerkingen:

Onliemie zei

Daar wil ik meteen naar gaan kijken. Lijkt me heel leuk : grappig en super romantisch! Alleen zal dat in mijn eentje moeten want voor dit soort films denk ik niet dat ik de echtgenoot warm krijg. :-( En erger : deze spelen ze vast niet in onze bioscopen? Zeeland heeft helemaal ons hart gestolen. Jammer dat het er de volgende week zo'n slecht weer is, anders waren we er weer naar toe met de Feeling. In ieder geval, dankjewel voor de tip!

Bertiebo zei

Mijn man vond de film ook echt leuk, Kris!

Bertiebo zei

Mijn man vond de film ook echt leuk, Kris!

Bertiebo zei

En je weet het, je moet je nooit door het weer laten tegenhouden he

Unknown zei

Wij zijn een weekje weg, en hebben kaartjes voor vanavond, als afsluiter. Wat een heerlijke recensie, nu heb ik er nog meer zin in! Fijn!

klaproos zei

ziet er leuk uit bertie, ik ga 'm in de gaten houden :-)

Marlou zei

Haaaa Bertiebo!

dat lijkt me een heerlijke film!
Ik heb de trailer bekeken. Daar zitten heel wat bekende en goeie acteurs in.
Gezellig.
Ik ga 'm zien!

Groetjes en prettig weekend,
Marlou

.

Sjoerd zei

Er zijn maar twee provincies waar ik zou willen wonen, Zeeland en Limburg...

Marthy zei

Ik duik maar weer in de agenda van het Filmhuis, haha.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Die moet ik zeker zien!
Groeten uit Zeeuws-Vlaanderen!

Mrs. T. zei

Mmmm, misschien toch maar 'ns gaan zien dan die film.

Mirjam Kakelbont zei

Haha: Terwatte? Dat zet al meteen de toon van de film (-:
Lieve groet

Vlimbouter zei

Hilarisch! Ik wil hem wel meteen gaan zien. Alleen vrees ik dat ze hem in België niet zullen spelen.
Maar ik herken het wel wat je daar schrijft over heimwee naar een streek waar je ooit gewoond hebt. Ik vond het 40 jaar geleden helemaal niet erg om mijn geboortestreek te verlaten, maar nu heb ik heel af en toe toch heimwee...

Floor zei

Vind het nu al leuk! Katja is zo grappig.
Heb haar ook gezien in alle afleveringen van Divorce op tv.

Happy Earl Grey zei

Leuke tip, weet je dat Katja Herbers al een carrière heeft in America en deze klus er even tussendoor deed. Goeie acteurs, ik ga zeker kijken, dat stond al op het programma. Groetjes en fijn weekend El

Katrien zei

O hier krijg ik Donald echt wel mee naar toe want hij vond deze actrice ook zo grappig in de serie van Linda de Mol. Hoe heet die ook alweer? O ja Divorce.

Villa Zeezicht zei

Wat leuk om te lezen! Ik hoor veel positieve reacties, ook van de Zeeuwen zelf. En dat zegt wel wat, haha! Ik ga ook zeker nog kijken!

Marga zei

bedankt voor je recensie, ik heb genoten. Mag ik stukjes uit je blog gebruiken?