Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 november 2017

Back to Terschelling

Er zijn mensen die echt heel erg van vuurtorens houden. Ik ook.
Al is dit niet mijn raam. Dit is het raam van een Terschellinger die vlak onder de Brandaris woont.
't Is een aparte vuurtoren hoor, die Brandaris.
Genoemd naar een Ierse abt, Brandaan, die ooit een zeereis van zeven jaar ondernam om het Beloofde Land te vinden.
Hij werd de beschermheilige tegen het vuur én de beschermheilige van de zeevarenden.

Gezien de branden die door de Engelsen werden aangestoken (1666) en waar ik eerder over vertelde,  een zeer gepaste naam.
De toren is echt sterk, stevig en robuust.
Je ziet hem altijd als je op Terschelling aankomt, vanaf de boot en ook als je weer vertrekt.
En je ziet hem vanaf heel veel plaatsen op het eiland.


Hij staat er al zo lang.
De eerste Brandaris was van 1323. Die stortte in zee (eilanden verplaatsen zich).
Deze dateert uit 1594.
Hij is met zijn zeven verdiepingen 53 meter hoog. Het licht zit iets hoger.
Tja, er is nog wel meer te vertellen over de Brandaris. Dat het de oudste vuurtoren is, dat hij nog steeds in gebruik is, nu om de Waddenzee te controleren.
Maar ik vind het welletjes.
Ik heb nog een foto die ik perse wil laten zien. Het is een boom, op een duintop.
Fietsend over het eiland zagen we die boom zo vaak, dat we er beslist  naar toe wilden wandelden/klimmen.
Ook deze boom is, net als de Brandaris, zo bij Terschelling horend vind ik.


 Ik zou eigenlijk graag alle waddeneilanden willen bezoeken. Ik was tot nu toe alleen op Terschelling en op Texel.
Maar mijn man en mijn dochter willen volgend jaar weer de Berenloop doen. Ik hoop het van harte en ga dan zeker mee.






6 opmerkingen:

Ferrara zei

Bij je eerste foto moet ik aan mijn overleden(2002) broer denken. Hij en ik hebben tijdens zijn ziekte, die vijf jaar heeft geduurd, naast onze normale ontmoetingen, alleen met afbeeldingen van vuurtorens met elkaar gecorrespondeerd. Dat ging tot de postzegels aan toe.
Toen ik 50 werd viel er een enorme kaart op de mat. Een fotocollage van 50 vuurtorens.
Hoeveel raakvlakken met jou zullen er nog volgen?

Marthy zei

Ik kom van een dorp waar ook en vuurtoren staat. Een van mijn broers heeft ook zo'n vuurtoren met lichtje erin, hetzelfde model natuurlijk als 'onze' vuurtoren.

Matroos Beek zei

Dag Bertie, ja die brandaris op Terschelling staat ook nog op mijn verlanglijst. Ik zou echt graag wat meer vuurtorens gaan bezoeken want net als jij ben ik liefhebber! Het ontbreekt mij helaas voorlopig nog aan tijd... Maar niet getreurd, ik heb net nog die van ons gefotografeerd. Een mens krijgt er nooit genoeg van...
Groetjes van onder de vuurtoren te Breskens
www.vuurtorenbreskens.nl

Onliemie zei

Ik was er nog nooit op de waddeneilanden. En iedereen zegt maar steeds hoe mooi het daar is. We moeten daar echt een keertje naar toe! Je maakte me heel nieuwsgierig.

Mirjam Kakelbont zei

Terschelling: Wad 'n eiland!
Ik ben gek op vuurtorens en heb er een paar in de douche staan. In de zomer maak ik altijd een "strandhoek" in huis en haal ik andere vuurtorens van zolder. Ik ben op Texel en Schiermonnikoog geweest. De overige eilanden hoop ik ook nog eens te zien.

Els04 zei

oh, ik houd er ook van!!!