Totaal aantal pageviews

donderdag 23 november 2017

Een bijzonder Roodkapje. En Lou Louber (Loeber)

'Voor Bettie, die wel weet hoe dit sprookje afloopt' staat er op deze kaart. En ook: 'Waar we ook zijn, we denken altijd aan jou'.
Ha, is dat niet mooi? Mensen die altijd aan je denken, waar ze ook zijn?
Dankjullie wel B&M. Ik vind  kaart nr. 129 echt fantastisch.

Vooral omdat-ie totaal anders is dan alle andere kaarten die ik ontving.
Dit is een glasschildering, gemaakt door Lou Louber (1894-1983). Hij werd gekocht in Singer Laren.
Het stomme is dat ik daar afgelopen zondag was. Ik heb de kaart niet gezien. Terwijl ik wel bij de kaarten heb gekeken.
Maar misschien was ik gewoon te zeer onder de indruk van de tentoonstelling waarvoor we naar het museum gingen. Dat zou kunnen, want die was prachtig. Ik zal er later over bloggen.
Terug naar Lou Louber.
'Hoe zal je dat trouwens uitspreken?', dacht ik.  Loe Loeber zou ook kunnen, toch?
Natuurlijk ging ik op zoek en wat blijkt? Het is een vrouw en Lou komt van Louise. Dan zal het dus als Loe worden uitgesproken. En behalve op de kaart, zie ik overal staan Loeber. Dus dat is ook duidelijk.
Nah lekker belangrijk. En al is ze nog zo mooi, Lou, het gaat natuurlijk om haar werk!
En dat werk spreekt me erg aan. Er is ook veel over haar te vinden op het wereldwijde web. Dus ik ga me er nog eens even goed in verdiepen. Wat ik hier laat zien, afgezien van Roodkapje, zou ik zo aan de muur willen hebben.




Jahaa, Bertie, droom maar lekker verder!


Eigenlijk kan ik het niet uitstaan dat ik nog nooit van deze vrouw had gehoord en dat haar werk me tot nu toe niet was opgevallen. Kent iemand haar?

17 opmerkingen:

KnutzEls zei

Wat een mooie Roodkapje plaat. En dat andere werk is ook mooi. Maar ik ken haar werk verder niet.

Sjoerd zei

Whow, die huizen in blauw vind ik naast het subtiele roodkapje schitterend. Wat kun je toch mooie dingen op het web vinden.

Neeltje zei

Wat leuk, die verzameling.

Floor zei

Ook nog nooit van gehoord van deze mooi Lou. Heel apart die kaart. De tekst vind ik niet echt opbeurend eigenlijk. "Je weet hoe dit sprookje afloopt", klink me een beetje dreigend in de oren :-) Maar je hebt er wel een heel bijzondere kaart bij.
Groetjes,
Floor

Bertiebo zei

Ik wel hoor. Het sprookje loopt goed af!

Jolande zei

Ik had ook nog nooit van haar gehoord.
De Roodkapje kaart vind ik heel apart; een mooie aanwinst voor je verzameling.

Fien. zei

Nog nooit van haar gehoord. Maar dat laatste werk. Wat prachtig.
Het deed me gelijk aan de vakanties denken.

sjannesblog.com zei

Wat een aparte kaart en een interessante tentoonstelling. Op naar Singer!

Jeanette Renting zei

Wat veel verschillende kaarten zijn er toch over 1 en hetzelfde onderwerp. Leuk.
Heb nog nooit van haar gehoord. Het strakke aan haar werk vind ik mooi, maar het is mij iets te kleurig.

In de weer zei

B&M hadden natuurlijk de allerlaatste kaart ;-))
Echt prachtig haar werk, kende het niet.

Ineke Jonker zei

Ook nooit van gehoord. Maar wat wen mooi werk.
Dank voor tip!

Marthy zei

Ik ken Lou niet maar wil haar wel aan de muur.

Ferrara zei

Wat een bijzondere aanwinst. Prachtig werk van Louber, nooit van gehoord. Vanaf nu naar speuren.

Vlimbouter zei

Ik ken deze kunstenares niet. Maar ik vind haar werk wel heel mooi.

Alet Venhuizen zei

Ik kende haar niet maar vind vooraal de laatste foto erg mooi!

lien zei

Geweldig kaartje!

Ageeth Mooij zei

Prachtig!