Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 december 2017

Amsterdam Light Festival 2017

Kijk, hier zie je de plattegrond van Amsterdam.
En daar vaar je onderdoor.
Als je tenminste zoals wij kaartjes hebt gewonnen voor een cruise door de grachten, met een glaasje Gluhwein of warme chocola.
Dan vaar je er onderdoor en je hoort vertellen dat het werk Citygazing heet en gemaakt is door Bruns en Vogel en dat het even je wereld op zijn kop zet.
En dat is dan nog maar één lichtinstallatie. Eentje van een heleboel.
We hadden deze prijs een paar jaar geleden ook gewonnen, maar toen vond ik het erg tegenvallen. Het was een gedrang en een gedoe en het regende waardoor de ramen van de rondvaartboot waren beslagen en de kleine wissertjes die, erg attent trouwens, klaar lagen, die hielpen niet.
Ik zou als ik het had moeten betalen dit jaar niet nog een keer zijn gegaan. Maar ja het was niet regenachtig en dus gewonnen en gratis...

Op deze foto zie je trouwens geen lichtinstallatie, hier is niets ontworpen voor de gelegenheid, maar mooi is het wel. Kijk tijdens zo'n cruise zie je echt mooie dingen, sommige echt heel mooi.
Maar dit plaatje kun je gewoon altijd zien.
Het is er altijd en vanaf het water krijg je toch een heel ander beeld. Leuk om binnen te kunnen kijken in sommige Amsterdamse huizen. De hele stad is verlicht, overal kerstbomen en lichtjes, je zou er een feestelijk gevoel van krijgen. Dát vond ik net zo leuk als de kunstwerken. Hoewel die ook gaaf waren hoor.
Dus ik laat er een paar zien.

Light Wave, heet deze. Van Lauren Ewing. De opwarming van de aarde veroorzaakt  stijging van de zeespiegel. Deze allesvernietigende golf, stopt net op het hoogtepunt.

Dit (Windows van Lynne Leegte) vond ik ook een heel mooie, vooral vanwege de gedachte erachter. Hier zie je namelijk de Singelkerk, een schuilkerk uit de 17e eeuw. Dat is een doopsgezinde kerk, waar mensen hun geloof wel mochten belijden, maar dan graag een beetje achteraf. De kerk staat niet op dezelfde lijn als de andere panden, maar een stuk naar achteren. Lynne Leegte maakte de ramen en plaatste ze apart en juist helemaal vooraan. Als een veilige plek in de donkere nacht.

Deze vond ik ook heel mooi, maar ik vergat op te schrijven van wie.
Wel zie je een stukje van de rode draad, weer een ander kunstwerk, van de wereldberoemde Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Thinline heet het en het is een rode draad van licht, die een grens aangeeft. Gespannen rond de stad. Grenzen, wie bepaalt ze en wie bewaakt ze? Wie heeft toegang en wie wordt geweigerd?  Ai Weiwei wil hiermee een discussie over.grenzen aanzwengelen. Niet perse de mooiste installatie, wel overal zichtbaar en ook deze gedachte bevalt me. En die dunne lijn zag je gedurende de hele rondvaart.

Tenslotte deze:


Whole Hole  is de titel en de installatie werd bedacht door Paul Vendel en Sandra de Wolf. Je vaart er echt onder door en wordt als het ware een wormgat ingetrokken. Zo reis je naar een andere plek in de ruimte of naar een parallel universum, zoals Alice die per ongeluk in Wonderland terecht kwam.  Ook: de reis van je bestaan: het levenslicht zien en misschien aan het eind van je leven het licht aan het eind van de tunnel.
Op deze foto is niet te zien dat de halve boog van de brug, door de weerspiegeling in het water, een complete cirkel vormt. Supermooi hoor, deze!!! Achter ons zat een leuk jongetje met zijn oma en hij vond dit heel erg spannend. Zo leuk!

Er was echt nog veel meer moois te zien. Heel veel meer. Maar ja, ik kan niet bezig blijven. De kunstwerken blijven nog tot 21 januari.
Wij zijn van plan om nog een keer terug te gaan, niet voor de waterkunst, maar voor de 'gewone' installaties, te zien op het marineterrein.
Ik was al een paar keer in Amsterdam en zag maar steeds geen lichtkunstwerken, maar dat komt dus doordat het op het Marineterrein is, vlak bij het Scheepvaartmuseum.

7 opmerkingen:

miekequilt zei

Mooie foto’s Bertie. Het lijkt me de moeite waard om toch eens heen te gaan.

Vlimbouter zei

Je vindt ze tegenwoordig in alle grote steden, de lichtinstallaties. Leuk vind ik dat. Maar het mooiste vind ik nog steeds jouw foto met de gewone huizen langs de grachten. Je ziet binnen de lichten branden en je kan je er allerlei verhalen bij indenken over families rond de kerstboom.

Sjoerd zei

Super al die foto's met uitleg. Lijkt me heel leuk om te zien.

In de weer zei

PRACHTIG !!!

Ageeth Mooij zei

Dat zijn wel hele mooie lichtjes in het donker!

Marthy zei

Mooi Bertie. Waarschijnlijk gaan wij volgende week naar het Marineterrein.

Mrs. T. zei

Wow,mooi!