Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 december 2017

Zuiderzeelicht

Oh man, wat houd ik toch van het Zuiderzeemuseum. Het Binnenmuseum vind ik ook zeer geslaagd trouwens,  maar het Buitenmuseum is echt favoriet.
Wat een mazzel dat het voor ons dichtbij is. 
We waren er weer, ik geloof voor de vierde keer dit jaar,  want er was iets nieuws:
  
Zuiderzeelicht


Het is echt een evenement, vonden wij.
Je maakt een avondwandeling over een vastgestelde en verlichte  route in het Buitenmuseum en onderweg wordt een beroemd verhaal verteld.
Dat is het verhaal van Het Vrouwtje van Stavoren en dat wordt hier, in het donker, op verschillende plaatsen, tot leven gebracht.

Met licht en geluid en beeld én met Arthur Japin.

Nou ben ik Japin-fan; ik zag en hoorde hem een paar keer vertellen over zijn eigen werk, in de bibliotheek' en hij vertelt niet alleen, hij speelt. Zo boeiend, je hangt aan zijn lippen. Ook nu. 

Enfin, je gaat met een kleine groep op pad en dan zijn er onderweg steeds dingen te zien. Supergoed bedacht en gedaan. Je komt dan bijvoorbeeld  bij het kerkje en je gaat naar binnen. Vervolgens hoor je een stukje van het verhaal, verteld door Japin en je zit er meteen helemaal in.



Of je komt op de dijk, je hoort stormgeluiden en je kunt een zoeklicht bedienen. Dat is dan als Frouwkje, het vrouwtje van Stavoren net gehoord heeft dat haar man Atte niet zal terugkeren van zee.


Op die manier zijn er verschillende scenes en aan het eind is het hele verhaal duidelijk.
De wandeling alleen is al mooi.
Maar zo verteld, gespeeld en verbeeld, is het echt puur genieten.




Wij hadden (eigenlijk zonder er over na te hebben gedacht), als starttijd 16.30 gekozen.
Daar was ik achteraf heel blij om, want dan is het nog niet helemaal donker en zo maak je het allebei mee, schemering en donker. De wandeling duurt ongeveer 40 minuten.
Dat je je van tevoren moet opgeven moge duidelijk zijn.
Je loopt echt op tijd. Voldoende tijd hoor, maar na jou komt er weer een groep. Het was prima georganiseerd., ik heb de groep die na ons kwam niet gezien.
Wij hadden het niet koud en als het wel koud is, moet je je daar maar op kleden. Als het bij heel slecht weer  niet door zou gaan, krijg je een mailtje.
Nou, echt weer een aanrader.  Voor meer info: klik


11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Goh, jammer dat dat zo ver weg is vanuit Zuid-Limburg. Dat lijkt me echt een beleving.

sjannesblog.com zei

Lijkt me leuk, eens kijken wat er te organiseren is.

Happy Earl Grey zei

Het Zuiderzee museum is voor mij wel behhorlijk ver, maar dit voorjaar ga ik er zeker heen. Heerlijk om daar na jaren weer eens naartoe te gaan. Het openluchtmuseum Armhem is ook altijd geweldig! Fijne dag nog en groetjes El

Jeanette Renting zei

Klinkt echt geweldig!

Anoniem zei

Het lijkt me echt de moeite. Jammer dat het zo ver weg is...

Mrs. T. zei

Klinkt goed. Ik vind het ook een geweldig museum. Wel ver weg voor ons helaas.

Marthy zei

Wat een leuk gebeuren. Ik moet er nodig weer eens heen.

Emie zei

Ben zowel een fan van het Zuiderzeemuseum als Arthur Japin. Zag op de site dat museumkaarthouders er zelfs gratis entree hebben. Je hebt me al weer eens op een goed idee gebracht!

Alet Venhuizen zei

Ik geloof graag dat dat erg mooi moet zijn geweest!

Villa Zeezicht zei

Ohh, het staat al zó lang op mijn lijstje, maar het kwam er nooit van.. Nu zeker weten dat ik komend jaar dit museum ga bezoeken! Fijn dat ik even mee mocht kijken naar dit bijzondere project :)

mirjam kakelbont zei

Het lijkt me fantastisch om een dergelijk verhaal te mogen horen en zien. Een heel originele opzet!