Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 januari 2018

Verzameling

 
Net had ik gisteren geschreven over de toegevoegde kaarten aan mijn Roodkapjeverzameling, toen ik  in de krant een stuk over de nieuw opgedoken tekeningen van Vincent van Gogh las. Die na langdurig onderzoek echt blijken te zijn en nu worden tentoongesteld in Singer/Laren.
Ik ga er niet speciaal voor naar Laren. De krantenfoto's van de tekeningen spreken me niet zo erg aan. Donker en somber.
Dat vond de nieuwe eigenaar ook. Aanvankelijk toen ze hem werden aangeboden was hij niet erg enthousiast.
Hij had al twee van Goghs trouwens. Hij had al twee van Goghs!!!!
Maar hij liet zich overtuigen en kocht de tekeningen.
Die eigenaar, John Fentener van Vlissingen, is een van de rijkste Nederlanders en bezit een gigantische kunstcollectie met Manet, Monet, van Gogh, Sisley, Degas enz. enz.
Enfin, hij toont zich een gelukkig mens met zijn nieuwe tekeningen.
Ik vind het leuk dat hij niet te beroerd is om delen van zijn bezit te exposeren en dat wij er dus ook van kunnen genieten. Dat hoeft hij niet te doen, maar hij doet het wel.
Hij en ik, wij zijn allebei verzamelaars. Verder zijn er meer verschillen dan overeenkomsten natuurlijk, maar dat maakt niet uit. 
De ene verzameling is natuurlijk ook de andere niet. Ik heb me afgevraagd of hij met zijn van Goghs nou net zo blij is, als ik ben met mijn Roodkapjes. Ik denk het wel.
Het zit hem denk ik niet in het geld, het zit hem in iets toevoegen aan een verzameling. Dat is waar een mens blij van wordt.

9 opmerkingen:

In de weer zei

Nooit gedacht dat er zóveel zijn. Prachtige verzameling.

KnutzEls zei

Daar verzamel je voor, om er blij van te worden. Dat maakt je verzameling onbetaalbaar!

Sjoerd zei

Ik denk dat iedere verzamelaar in dat opzicht een uitdaging heeft. Dat maakt het uiteraard ook mooi. Ik verzamel trafohuisjes en ben ook blij met iedere nieuwe vondst.

Onliemie zei

Geniet jij maar van jouw verzameling! Ik kan niet helemaal geloven dat hij even blij is dan jij! Het lijkt me allemaal een beetje te veel om het "geld". "Investeren" heet dat in plaats van "verzamelen". Van dat laatste word je alleen maar blij!

Ferrara zei

Ik herken het gevoel als ik, op de afgeroomde markt, een originele betaalbare hoedenpin vind.
En van een mooie klopper die ik nog niet heb gefotografeerd kan ik erg blij worden.

Matroos Beek zei

Neen, geluk zit niet in geld, maar in de dingen waar je heel blij van wordt en die voor jou betaalbaar zijn.

Jolande zei

Het gevoel van blij worden door iets toe te kunnen voegen aan een verzameling herken ik helemaal. Ik haalde net jouw kaart van Assepoester uit de brievenbus, nummer 46 alweer en daar ben ik nu ook helemaal blij van.
Hartstikke bedankt!

Wat het interview met The Queen betreft, ik wist dat het zou komen want ik had er voorstukjes van gezien, maar dat was alweer meer dan ik verdragen kon hahaha

Villa Zeezicht zei

Ik denk dat het verzamelen blij maakt, niet de waarde. Het gaat om 'de heb' van de collectie en dat heeft met rijkdom niets te maken. Al zal je, als je langer spaart, wel je grenzen wat oprekken, wat betreft het compleet maken dus ook financieel. Ik vind jouw verzameling kaarten veel interessanter hoor, daar kan ik met zoveel plezier aan meelezen en kijken ;o)!

Marthy zei

Iets aan je verzameling kunnen toevoegen maakt je blij, de waarde is voor de meesten van ons niet belangrijk.