Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 februari 2018

Moco

 Als ik zo'n dagje Amsterdam 'doe', wil ik altijd graag meer zien dan een ding.
Ik was in mijn eentje en zag mijn kans schoon.
Want heel vaak wilde ik al naar het Moco, dat is een particulier museum, op het Museumplein.
Er is een vaste collectie Banksy en er zijn wisselende tentoonstellingen
Maar mijn man is niet zo van Banksy en er was altijd wel een reden om niet te gaan. Dus nu ging ik alleen en ik weet zeker achteraf dat hij er inderdaad niks aan had gevonden.
Zelf vond ik het gewoon al leuk om in deze oude villa te kijken en me een beetje voor te stellen hoe hier vroeger toch gewoon mensen hebben geleefd.
Het was heel erg druk, gewoon op maandagmiddag en of al die mensen nou voor Banksy kwamen of voor Roy Liechtenstein, werd me niet duidelijk hoor. Ik vond het leuk om beiden te zien, maar concludeerde dat ik nu wel genoeg Banksy heb gezien voor de rest van mijn leven. Veel had ik al gezien, ook in het echt, buiten op straat, in London. Dit werk kende ik niet en ik vond het mooi, maar wat ik zei: genoeg is genoeg.

Daarna kwam Liechtenstein (1923-1997) en dat vond ik wel heel leuk. Je herkent zijn werk natuurlijk onmiddellijk en ook van hem heb ik best veel gezien.
Liechtenstein maakte ooit een schilderij gebaseerd op het schilderij van Vincent van Gogh: zijn slaapkamer in Arles.

Het leek mij een soort eerbetoon van Liechtenstein aan van Gogh. Van de ene grote kunstenaar aan de andere. Hij schilderde het trouwens van een ansichtkaart en dit hieronder is ook een ansichtkaart, de kleuren zijn wat flets

Enfin,  nu hebben ze in het Mocomuseum die kamer in Arles nagemaakt, op de manier zoals Liechtenstein het schilderde. Wat een ontzettend leuk idee.


Kijk, zo ziet die kamer er uit:

Over het schilderij zegt hij zelf het volgende:

I've cleaned the room up a little bit for him, and he'll be very happy when he gets home from the hospital to see that I've straightened his shirts an bought some new furniture Mine is rather a large painting and his is rather small. His is much better, but mine is much bigger. Of course my work is an entirely different endeavor.

 Dit alles is nog te bekijken tot 31 mei.  Klik   Een museumjaarkaart is niet geldig jammer genoeg. Dat is vaak zo bij een particulier museum, dat snap ik wel. Maar ik vind het toch jammer. Ik betaalde 11.50.



9 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Ik ben verleden jaar geweest en ken Bansky niet zo en vond het indrukwekkend. Toen was Dali aan de beurt. Vond ik minder. En ook erg druk op door de weekse dag.

Happy Earl Grey zei

Ik ken het museum aan de buitenkant, maar nu ga ik zeker ook nog eens binnen kijken. Bedankt voor de tip.
Fijn weekend

Matroos Beek zei

Heel bijzonder om de verschillende versies van Vincent VG zijn slaapkamer te zien.

Ferrara zei

Ik vind het MOCO van buiten altijd al de moeite waard. De laatste keer dat wij er langs kwamen, na een bezoek aan het Stedelijk, stond er een enorme rij.
Erg leuk die kamer van van Gogh

Ageeth Mooij zei

Een museum waar je tevreden het pand kunt verlaten, omdat je alles hebt gezien! Dat is wel wat voor mij en wat jij laat zien spreekt mij ook aan.

Het lieve leven... zei

wat grappig om zo'n kamer na te maken! Leuk!

Sjoerd zei

Het gebouw nodigt in ieder geval uit om er eens te kijken.

Marthy zei

Dat huis vind ik geweldig, dat zou ik weleens van binnen willen bekijken.

Vlimbouter zei

Rondlopen in een oud huis en je de vroegere bewoners voorstellen. Ja, dat vind ik ook fijn. Bij mijn laatste bezoek aan Amsterdam kwam ik terecht in een museum rond poezen. Het museum bevond zich in een mooi huis aan de grachten. Ik probeerde me voor te stellen hoe zo'n gezin in zo'n huis vroeger leefde.